Γράφει ο Δημήτρης Ζοπουνίδης, Αναλυτής Αεροπορικού Κλάδου, Ιδρυτής aviationlife.gr και Επικεφαλής Έρευνας Western Crete Aviation Observatory (WCAO)
Η αξιολόγηση και η αναφορά εμπειρίας είναι αποκλειστικά προσωπική, υποκειμενική και δεν γενικεύεται.
Η πτήση με αριθμό TK1843 πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 30 Ιουλίου 2022, με το ευρείας ατράκτου Boeing 777 (πλήρης ονομασία τύπου: Boeing 777-3F2(ER)), ηλικίας 6 ετών με νηολόγιο TC-LJG, ενός εκ των μεγαλύτερων δικινητήριων αεροσκαφών παγκοσμίως, αποκαλούμενο πολύ συχνά και ως «Triple Seven», δηλαδή τριπλό 7.
Η πτήση είχε πύλη αναχώρησης την D13 στον τερματικό σταθμό των Διεθνών Αναχωρήσεων του επιβλητικού Αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης. Η επιβίβαση πραγματοποιήθηκε από δύο γέφυρες επιβίβασης. Από την μία, επιβιβάζονταν οι επιβάτες που ταξιδεύουν στην business class και οι κάτοχοι χρυσής κάρτας (gold card holders) της Star Alliance. Από την άλλη, οι επιβάτες που ταξίδευαν στην οικονομική θέση (economy class).
Πριν την πτήση, είχε πραγματοποιηθεί επίσκεψη στο εξαιρετικό και ενός εκ των καλυτέρων παγκοσμίως, Business Lounge της Turkish Airlines στην Κωνσταντινούπολη. Θα ακολουθήσει αξιολόγηση και αναφορά εμπειρίας σε επόμενη ανάλυση.
Η πτήση είχε καθυστέρηση και αναχώρησε στις 20:38 αντί για 19:05, καθώς περιμέναμε το αεροσκάφος από την προηγούμενη πτήση του από το Λος Άντζελες. Μόλις κατέφθασε στην πύλη, φαινόταν αρκετά μεγάλο και πολύ όμορφο, ένα επίτευγμα της Αεροναυπηγικής Μηχανικής. Ένας από τους αεροπορικούς στόχους ζωής που έχω θέσει, ήταν έτοιμος να επιτευχθεί, η πτήση με το Boeing 777. Ακόμη ένας, είχε ήδη επιτευχθεί προ ολίγων ωρών (επίσκεψη στο Star Alliance Lounge της Κωνσταντινούπολης).
Μόλις έγινε η επιβίβαση, περάσαμε από το τμήμα της Business Class, όπου φαινόταν πολύ άνετο και περιποιημένο με τα μεγάλα, επικλινή, δερμάτινα και άνετα καθίσματα. Από μία γρήγορη ματιά, οι οθόνες ήταν αρκετών ιντσών, ενώ υπήρχαν καλοί αποθηκευτικοί χώροι, μαξιλαράκια και τηλεχειριστήρια για το σύστημα εναέριας ψυχαγωγίας.
Οι θέσεις μας ήταν η 16A (παράθυρο) και η 16Β (μεσαία σειρά) στην οικονομική θέση. Η θέα από το παράθυρο ήταν πολύ καλή, έβλεπε πάνω στον κινητήρα το μεγάλο φτερό του αεροσκάφους, καθώς προσέφερε και γενικότερη θέα στο έδαφος (όταν βρισκόταν το αεροσκάφος στον αέρα). Ήμασταν σταθμευμένοι δίπλα σε ένα Airbus A350-941 της ίδιας εταιρείας που ετοιμαζόταν για Μανίλα, Φιλιππίνες το οποίο είναι εξίσου πανέμορφο και ένας από τους στόχους μου για πτήση στο μέλλον. Οι θέσεις στην οικονομική θέση εξαιρετικές, πολύ καλό ύφασμα, προσαρμοζόμενο δερμάτινο μαξιλαράκι για το κεφάλι και καλός αποθηκευτικός χώρος. Υπήρχε η δυνατότητα το κάθισμα να γίνει επικλινές και να προσαρμοστεί στις ανάγκες του επιβάτη.
Υπήρχαν οθόνες In-Flight Entertainment (στο εξής IFE), ενώ οι αεροσυνοδοί προσέφεραν σε κάθε επιβάτη που το επιθυμούσε, ακουστικά για την προσωπική ακρόαση του. Το πρόγραμμα του IFE ήταν πολύ πλούσιο, με μεγάλη γκάμα ταινιών, προγραμμάτων τηλεόρασης, podcast, μουσικής, παιχνιδιών, ενημέρωση για τους προορισμούς της εταιρείας (destinations), ενότητα ενημέρωσης για την ίδια την εταιρεία (about us) καθώς και Live παρακολούθηση πτήσης – όχι μόνο με χάρτες παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο (live maps) – αλλά και με live κάμερες στο εμπρόσθιο μέρος του αεροσκάφους και κάτω από την άτρακτο. Αυτή η τελευταία δυνατότητα κρίνεται ως εξαιρετική για τον επιβάτη και του προσδίδει ενθουσιασμό, καθώς μπορεί να παρακολουθεί το έδαφος, την απογείωση, τα τοπία και τα μέρη κατά τη διάρκεια της πτήσης και την προσγείωση σαν να ήταν στο πιλοτήριο. Δηλαδή του δίνονται και άλλες οπτικές γωνίες εκτός από αυτές που έχει ήδη από το παράθυρο. Παράλληλα μπορεί να παρακολουθήσει και άλλες χρήσιμες πληροφορίες όπως την τοπική ώρα άφιξης, κλπ. Παρατηρείται ότι στο Boeing 737 MAX 8 που πραγματοποιήθηκε η πτήση Αθήνα – Κωνσταντινούπολη (υπάρχει αντίστοιχο review της πτήσης που μπορείτε να βρείτε στον ιστότοπο aviationlife.gr στην ενότητα «Flight Reviews») δεν υπήρχαν κάμερες ζωντανής παρακολούθησης, υπήρχαν όμως οι διαδραστικό ζωντανοί χάρτες. Το σύστημα ψυχαγωγίας αυτό, προσδίδει ικανοποίηση στον ταξιδιώτη και του δίνει τη δυνατότητα να περάσει πολύ ευχάριστα την ώρα του, ιδίως όταν η πτήση είναι πολύωρη. Η Turkish Airlines, προσφέρει in-flight entertainment και στις πτήσεις εσωτερικού.
Η τροχοδρόμηση ξεκίνησε με την ανάλογη καθυστέρηση. Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας μέχρι και την απογείωση, θαύμαζα τα αεροσκάφη που συναντούσαμε, μεταξύ των πιο αξιοσημείωτων, ένα Airbus A330 της Turkish με σπέσιαλ retro χρωματισμό του αερομεταφορέα, Boeing 787 της Uzbekistan Airways, που πήγαινε προς την Τασκένδη, την Πρωτεύουσα του Ουζμπεκιστάν καθώς και ένα ρωσικό Sukhoi Superjet 100 που εκτελούσε πτήση από το Σότσι της Ρωσίας. Βεβαίως, τα αεροσκάφη της Turkish Airlines, ήταν αυτά που επικρατούσαν στο αεροδρόμιο. Πήραμε θέση και απογειωθήκαμε, παρακολουθώντας τη διαδικασία τόσο από το παράθυρο όσο και από τις κάμερες (εμπρόσθιο μέρος και κάτω από την άτρακτο). Παρατήρησα κατά την απογείωση και την βάση της Turkish Technic που έχει ως αντικείμενο την συντήρηση, επισκευή και εύρυθμη λειτουργία των αεροσκαφών της εταιρείας.
Όσον αφορά την προσφορά ζεστού γεύματος, σε αυτή τη διεθνή πτήση προσφέρθηκε ένα αρκετά ικανοποιητικό μενού. Περιείχε σαλάτα του Καίσαρα, ένα σάντουιτς με βασικά συστατικά το κοτόπουλο, το τυρί καθώς και το μαρούλι, ένα κομμάτι κέικ σοκολάτας, καθώς και ένα μπουκαλάκι (όχι το κλασικό που υπάρχει στην Ελλάδα, θα δείτε στην φωτογραφία που συνοδεύει την αξιολόγηση παρακάτω). Βεβαίως, υπήρχαν και τα ανάλογα που συνοδεύουν ένα γεύμα, όπως κάποιο αναψυκτικό, καφές και τσάι.
Επίσης, το Boeing 777 ήταν ευρύχωρο, μεγάλο και άνετο. Ό,τι πρέπει για υπερατλαντικές αποστάσεις όπου και εκτελεί (Αμερική, Ασία, Αφρική). Η τουαλέτα του πολύ καθαρή και απλόχωρη. Το βίντεο ασφαλείας της αεροπορικής εταιρείας κατατοπιστικό και ευχάριστο, με κινούμενα σχέδια σου τραβάει την προσοχή. Διαφημιστικές καμπάνιες επίσης, υπήρχαν.
Η άφιξη στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας έγινε με μία ώρα καθυστέρηση στις 21:35 αντί για 20:30 όπου ήταν η προγραμματισμένη ώρα άφιξης.
Το πλήρωμα ήταν πολύ ευγενικό, δέχτηκε μάλιστα ο αεροσυνοδός να με φωτογραφίσει στο Boeing 777 για αναμνηστικούς λόγους, το φαγητό καλής ποιότητας, ίδιο ακριβώς με της πτήσης Αθήνα – Κωνσταντινούπολη, η παραμονή στη καμπίνα καθόλη τη διάρκεια ήταν πολύ ευχάριστη με τη συνοδεία της οθόνης ψυχαγωγίας συνέθετε έναν πολύ ωραίο συνδυασμό για τον επιβάτη.
Έμεινα πολύ ικανοποιημένος από την τέταρτη πτήση μου με την συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία και ολοκλήρωσα το ταξίδι με πολύ καλές εντυπώσεις για την πρώτη μου (και εύχομαι να ακολουθήσει και επόμενη σύντομα και με άλλους τύπους αεροσκαφών) πτήση με το επιβλητικό και αγαπημένο Boeing 777.
Με αυτή την αξιολόγηση και αναφορά εμπειρίας εγκαινιάζεται η ενότητα «Flight Reviews» του επιστημονικού ιστότοπου aviationlife.gr.
Ακολουθεί φωτογραφικό αφιέρωμα.
©️ Photos by Dimitris Zopounidis, use only by permission