Ο δρόμος προς την επιστροφή στην κερδοφορία για τον κλάδο των αερομεταφορών φαίνεται να περνάει μέσα από τον ήλιο και τις παραλίες

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγουν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες στην προσπάθειά τους να αναθεωρήσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο και να «αναστήσουν» τον κλάδο που έχει δεχθεί ιδιαίτερα ισχυρό πλήγμα από την πανδημική κρίση και τους περιορισμούς στην ταξιδιωτική κίνηση.

Την Πέμπτη η γερμανική Lufthansa ανακοίνωσε μείωση κατά 75% στον αριθμό των επιβατών της το 2020, επισημαίνοντας τον καταστροφικό αντίκτυπο της πανδημίας στον κλάδο από την έναρξής της έναν χρόνο πριν.

Ήδη οι αερομεταφορείς αναζητούν πλέον τρόπους προσαρμογής των επιχειρηματικών τους μοντέλων στις νέες συνθήκες, καθώς οι οικονομίες προσπαθούν να βρουν βηματισμό τους,  δρομολογώντας το άνοιγμα ορισμένων δραστηριοτήτων στο επόμενο διάστημα. «Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς θα δώσουν έμφαση στα ταξίδια αναψυχής», δήλωσε ο Άντριαν Γιάνοσικ, αναλυτής της Berenberg Bank. 

Καθώς οι οικονομίες της Ευρώπης εξετάζουν τη σταδιακή χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων, αναμένεται ότι η ζήτηση – μετά από περίπου ένα χρόνο πανδημίας – για πακέτα διακοπών θα αυξηθεί αισθητά. Αντίθετα, από την άλλη, τα επαγγελματικά ταξίδια θεωρούνται «ξοφλημένα» για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και αναμένεται ότι θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να ανακάμψουν.

Οι αεροπορικές εταιρείες γνωρίζουν τις συνθήκες που διαμορφώνονται στον κλάδο και προσπαθούν να προσαρμοστούν αναλόγως. «Σίγουρα θα δούμε πολύ λιγότερα εταιρικά ταξίδια και πολύ περισσότερα ταξίδια αναψυχής», σχολίασε ο CEO της Scandinavian Airlines, Ρίκαρντ Γκύυσταφσον στο CNBC. «Πρέπει να προσαρμόσουμε τη λειτουργία μας περισσότερο στην εποχικότητα, σε μεγαλύτερο βαθμό από ό, τι σήμερα», πρόσθεσε.

Οι εταιρείες χαμηλού κόστους όπως η Ryanair και η easyJet λειτουργούν προσφέροντας στους πελάτες τους δελεαστικά πακέτα διακοπών, προτρέποντάς τους κάνουν ένα διάλειμμα σε ηλιόλουστους ευρωπαϊκούς προορισμούς, όπως στην Ελλάδα, στην Ισπανία και στην Ιταλία.

Το ίδιο μοντέλο θα μπορούσαν να ακολουθήσουν και οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η Lufthansa και η British Airways οι οποίες παραδοσιακά εξυπηρετούν όσους ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους.

«Τα επαγγελματικά ταξίδια θα ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2019 μέχρι το τέλος της δεκαετίας», δήλωσε ο Στίφεν Φούρλονγκ, αναλυτής της Davy, προσθέτοντας από την άλλη ότι τα ταξίδια αναψυχής θα μπορούσαν να επιστρέψουν «πολύ γρήγορα».

Πώς θα αλλάξει το μείγμα καμπίνας

Τα επαγγελματικά ταξίδια δημιούργησαν τις αντίστοιχες θέσεις στο εσωτερικό της καμπίνας ενός αεροπλάνου, τις premium θέσεις δηλαδή, την business class και τα προγράμματα πιστότητας. Ωστόσο, τα παραπάνω δύσκολα θα μπορέσουν να είναι μέρος της νέας ταξιδιωτικής πραγματικότητας, σύμφωνα με τους αναλυτές.

«Θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στις καμπίνες », εξηγεί ο Φουρλονγκ αναφέροντας πως οι επιβάτες που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους θα είναι πολύ λιγότεροι.

Κοιτάζοντας τον τρόπο με τον οποίο οι low-cost αεροπορικές εταιρείες οργανώνουν το στόλο τους, υπάρχει σαφώς πολύ μικρότερη εστίαση στους premium πελάτες. Στην πραγματικότητα, η Ryanair, για παράδειγμα, δεν διαθέτει κάρτα επιβράβευσης για τους συνεπείς πελάτες της.

Ο ρόλος των διαβατηρίων εμβολιασμού

Ταυτόχρονα, οι αερομεταφορείς ποντάρουν πολλά στο διαβατήριο εμβολιασμού καθώς βλέπουν το ενδεχόμενο υιοθέτησής ως μια σημαντική ώθηση για την ανάκαμψη από μια χαμένη χρονιά.

Η ιδέα βρίσκεται ακόμη υπό διαπραγμάτευση στις Βρυξέλλες, αν και η ταξιδιωτική βιομηχανία θεωρεί το διαβατήριο ένα μέσο που θα επιτρέψει τη μερική επιστροφή των ταξιδιών το καλοκαίρι.

«Η IATA πιέζει πάρα πολύ σκληρά» προς αυτήν την κατεύθυνση, δήλωσε ο Άντριου Λόμπενμπεργκ, αναλυτής της HSBC.

Παράλληλα, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών εργάζεται για τη δημιουργία ενός ταξιδιωτικού πιστοποιητικού, μιας ψηφιακής πλατφόρμας δηλαδή όπου οι επιβάτες μπορούν να ανεβάζουν τις πληροφορίες για την υγεία τους.

Πηγή: newmoney