Σε υψηλότατα επίπεδα βρίσκεται ο αριθμός των πτήσεων οι οποίες έχουν καθυστερήσει σε διεθνή κλίμακα λόγω αντίξοων καιρικών συνθηκών.
Μάλιστα το τελευταίο διάστημα ο αριθμός τους εμφανίζει μεγάλη αύξηση. Ειδικότερα, όπως αναφέρει σε σχετικό της δημοσίευμα η εφημερίδα Financial Times, o αριθμός των πτήσεων είχε φθάσει τα 3,5 εκατομμύρια το 2003 και εκτινάχθηκε στα 6,5 εκατομμύρια το 2019, βάσει στοιχείων του Εurocontrol. Ο καιρός ευθυνόταν για το 27% των καθυστερήσεων το 2019 από το 23% το 2003.
Στις ΗΠΑ, βάσει των στοιχείων της Ομοσπονδιακής Διοίκησης Αεροπλοΐας, το 35% των πτήσεων το 2004 είχε ακυρωθεί λόγω καιρού εν συγκρίσει με το 54% το 2019. Με τα σημερινά δεδομένα των ραγδαίων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, πολλές αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια έχουν αρχίσει να σχεδιάζουν με τέτοιον τρόπο το μέλλον, ώστε τα αεροσκάφη να ανταποκρίνονται σε ακραία και πιο συχνά φαινόμενα, όπως οι μακράς διαρκείας θύελλες και η υψηλή θερμοκρασία.
Αεροδρόμια κτίζονται σε αρκετά μεγάλο υψόμετρο από τη στάθμη της θάλασσας, ενώ αερομεταφορείς, όπως οι αμερικανικοί των Αmerican Airlines και United Αirlines, υιοθετούν τεχνολογίες ώστε να μπορούν να υπολογίζουν εάν πλησιάζει ένας κεραυνός, αλλά και να διαθέτουν ανεξάρτητα συστήματα στάθμευσης σε περίπτωση κακοκαιρίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στον Αύγουστο υπήρξαν ακυρώσεις άνω των 300 πτήσεων στα αεροδρόμια Οχάρι του Σικάγου και Φόρτγουορθ στο Ντάλας του Τέξας. Στο Ντένβερ τον Ιούλιο οκτώ δρομολόγια δεν πραγματοποιήθηκαν και άλλα 300 καθυστέρησαν λόγω του καπνού από τις δασικές πυρκαγιές στις βορειοδυτικές πολιτείες. Η πολύ υψηλή θερμοκρασία εμπόδισε την απογείωση αεροσκαφών στο Λας Βέγκας και το Κολοράντο. Τα προβλήματα αυτά φανερώνουν το εξής: μέσα στα τελευταία είκοσι χρόνια, σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, οι ακυρώσεις και οι καθυστερήσεις πτήσεων λόγω καιρικών συνθηκών έχουν αυξηθεί στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Οπως επισημαίνουν οι επιστήμονες, το σκηνικό αυτό θα γίνεται όλο και συχνότερο ή εντονότερο όσο υπάρχει άνοδος της θερμοκρασίας του πλανήτη.
Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας του ΟΗΕ σε έρευνα του 2019 μεταξύ των μελών του κατέγραψε ότι στην πλειονότητά τους αντιμετώπιζαν ήδη ορισμένες επιπτώσεις από τις καιρικές αλλαγές. «Η κλιματική αλλαγή μας κάνει να καταλάβουμε ότι είναι πλέον πολύ δυσκολότερο να προβλέπουμε ορισμένες μεταβολές του καιρού, οπότε θα πρέπει να προετοιμαστούμε καλύτερα ενόσω προσδοκούμε και αυξημένη δραστηριότητα στο μέλλον», υπογραμμίζει ο γενικός διευθυντής διεθνών πτήσεων στη United Airlines, Ντέιβιντ Κένσικ.
Αξίζει να επισημάνουμε πως οι αερομεταφορείς ευθύνονται για το σχεδόν 2% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ βάσει ερευνών επηρεάζουν με αυτήν τη δραστηριότητά τους αρκετά τις τοπικές καιρικές συνθήκες.
Όταν, δε, μια εταιρεία υποχρεώνεται είτε να ακυρώσει πτήσεις είτε το αεροσκάφος να ακολουθήσει εναλλακτικό δρομολόγιο, τότε τα κόστη αυξάνονται, ενώ ήδη λόγω πανδημίας ο κλάδος έχει ζημιωθεί κατά πολλά δισεκατομμύρια δολάρια. Σε βάθος χρόνου οι αεροπορικές εταιρείες εξετάζουν το πώς οι άνεμοι θα επηρεάζουν τα δρομολόγια και την κατανάλωση καυσίμου, και υπό αυτό το πρίσμα ίσως οι πτήσεις από τη Γηραιά Ήπειρο στις ΗΠΑ να διαρκούν περισσότερο, σύμφωνα με τους F.T. Και αυτό διότι, λόγου χάριν, θα επηρεάζονται τα ρεύματα αέρος πάνω από τον Βόρειο Ατλαντικό.
Πηγή: Η Καθημερινή