Αναδημοσίευση από capital.gr – Κώστας Κετσιετζής

Με την πανδημία να μην μπορεί να αντιμετωπιστεί στον αναμενόμενο βαθμό, τα κρούσματα να αυξάνονται λόγω των μεταλλάξεων του ιού και την πιθανότητα συμφωνίας για κοινά ταξιδιωτικά πρωτόκολλα να παραμένει πολύ μακρινή, οι αεροπορικές επανεκτιμούν συνεχώς τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες τους. 

Όμως το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι περισσότερες παραμένει σταθερό: Διαθέτουν ήδη πολλά αεροπλάνα για τις συνθήκες που θα επικρατήσουν τα επόμενα χρόνια στις αερομεταφορές. Ήδη πολλές εταιρείες προχωρούν σε ακυρώσεις παραγγελιών, καθώς ακόμη και τα “πρόστιμα” που καλούνται να πληρώσουν στους προμηθευτές τους είναι προτιμότερα από το να παραλάβουν αεροπλάνα που θα μείνουν καθηλωμένα για χρόνια. Μια ακόμη επιλογή που έχει γίνει εξαιρετικά δημοφιλής είναι η αναβολή ή και η χρονική επέκταση των παραγγελιών. 

Ακόμη, πέρα από τις ακυρώσεις και τις αναβολές πολλές αεροπορικές εταιρείες, μεταξύ αυτών και η Lufthansa, επιχειρούν να αλλάξουν τις παραγγελίες τους σε μικρότερα αεροσκάφη. Σύμφωνα με τους αναλυτές της αεροπορικής βιομηχανίας τα μικρότερα αεροπλάνα, για μικρές και μεσαίες αποστάσεις, βρίσκονται σε καλύτερη μοίρα.

Σταθερές οι ελληνικές παραγγελίες 

Εν μέσω όλης αυτής της κατάστασης, η Aegean πήρε την απόφαση να μην επιχειρήσει την ακύρωση της μεγάλης παραγγελίας που έχει κάνει στην Airbus για 46 νέα αεροπλάνα της οικογένειας Α320 neo. Προχώρησε όμως σε συμφωνία για την μετάθεση των ημερομηνιών παράδοσης έως το 2026 από το 2024 που προβλεπόταν αρχικά.  Με αυτό τον τρόπο η αεροπορική, που ετοιμάζεται να λάβει κρατική ενίσχυση 120 εκατ. ευρώ και να προχωρήσει σε ΑΜΚ 60 εκατ. ευρώ, αναμένει ότι θα εξοικονομήσει ποσό άνω των 100 εκατ. ευρώ έως το 2022, από τη χρονική μετάθεση των προκαταβολών που θα κατέβαλε για τα νέα αεροσκάφη. 

Κόντρα στο κλίμα της εποχής, η Sky Express προχώρησε το 2020 στην παραγγελία και την άμεση προμήθεια έξι αεροσκαφών Airbus A320 neo. H εταιρεία έχει ξεκινήσει ήδη τα δρομολόγια με τα νέα της αεροσκάφη πραγματοποιώντας αρχικά τη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ακολούθησε τον Φεβρουάριο η σύνδεση της Αθήνας με τη Λάρνακα και πριν από μερικές ημέρες η εταιρεία ξεκίνησε και το δρομολόγιο Αθήνα – Ρόδος.

“Βροχή” οι ακυρώσεις το 2020 

To 2020 ήταν η χειρότερη χρονιά για τις αερομεταφορές, γεγονός το οποίο επηρέασε και τις δύο μεγάλες εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών. Την προηγούμενη χρονιά η Boeing παρέδωσε 157 αεροσκάφη έναντι 380 και 806 το 2019 και το 2018 αντίστοιχα. Αντίστοιχα, η Airbus πέρσι παρέδωσε 566 αεροσκάφη από 863 το 2019 και 800 το 2016. 

Πριν την πανδημία, η Airbus σκόπευε να αυξήσει την παραγωγή των A320 στα 63 αεροσκάφη τον μήνα από το 2021 και στα 67 αεροσκάφη τον μήνα από το 2023. Πλέον, η παραγωγή των A320 έχει περιοριστεί στα 40 αεροσκάφη τον μήνα, με στόχο αυτή να αυξηθεί στα 45 Α320neo τον μήνα κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Η παραγωγή των μεγαλύτερων αεροσκαφών Α330 και Α350 έχει μειωθεί στα δύο και έξι αεροσκάφη τον μήνα αντίστοιχα. 

Για το 2020 η Airbus δέχθηκε 383 παραγγελίες αλλά και 115 ακυρώσεις με αποτέλεσμα οι νέες καθαρές παραγγελίες της να διαμορφώνονται στις 268. Το 2019 η εταιρεία είχε δεχθεί 1.131 παραγγελίες και 363 ακυρώσεις. Χειρότερη ήταν η χρονιά για τη Boeing η οποία όμως είχε έτσι και αλλιώς πολλές ακυρώσεις λόγω των προβλημάτων του 737 Max. To 2020 έκλεισε με αρνητικές “καθαρές” παραγγελίες καθώς η αμερικανική εταιρεία δέχθηκε 184 νέες παραγγελίες αλλά και 655 ακυρώσεις.