Η Lufthansa θα επαναφέρει όλα τα αεροσκάφη Airbus A340-600 σε επιχειρησιακό έργο εξαιτίας της όλο και αυξανόμενης ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια, την ερχόμενη θερινή περίοδο.
Γράφει ο Δημήτρης Ζοπουνίδης*
Η αεροπορική εταιρεία, η οποία διαθέτει 10 Airbus A340-600 στον στόλο της, θα ενεργοποιήσει εκ νέου τα αεροπλάνα το δεύτερο τρίμηνο του 2023, «για να καλύψει την υψηλή ζήτηση για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, το καλοκαίρι του 2023», επιβεβαίωσε εκπρόσωπος της Lufthansa σε έγκριτη αεροπορική ιστοσελίδα.
Πέντε αεροσκάφη εξ αυτών θα έχουν βάση στον αερολιμένα της Φρανκφούρτης, ενώ τα υπόλοιπα πέντε θα έχουν βάση στον αερολιμένα του Μονάχου, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της εταιρείας.
Επί του παρόντος, έξι αεροσκάφη Airbus A340-600 της Lufthansa βρίσκονται σε μακράς διάρκειας στάθμευση. Δύο είναι σταθμευμένα στο αεροδρόμιο Τερουέλ στην Ισπανία, ένα αεροσκάφος είναι στον αερολιμένα της Φρανκφούρτης, ακόμη ένα στο Μόναχο και το άλλο βρίσκεται επί του παρόντος στον Διεθνή Αερολιμένα της Μανίλας Ninoy Aquino.
Τα δέκα αυτά αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με οκτώ καθίσματα Πρώτης Θέσης. Έτσι, μαζί με τα Boeing 747-8 (βρίσκονται σε επιχειρησιακό έργο) καθώς και τα Airbus A380 -που έχουν προγραμματιστεί να επιστρέψουν σε υπηρεσία τους επόμενους μήνες- που διαθέτει ο αερομεταφορέας, είναι τα μοναδικά του στόλου που διαθέτουν Πρώτη Θέση ως υπηρεσία.
Επιπλέον, τα A340-600 διαθέτουν 44 Business class θέσεις, 32 Premium Economy και 213 Economy, σύμφωνα με τους χάρτες καθισμάτων του αερομεταφορέα.
Ο γερμανικός κολοσσός είχε ανακοινώσει την επιστροφή των τετρακινητήριων αεροσκαφών από τις 25/06/2021, όταν και πήρε την απόφαση να επαναφέρει 5 Airbus A340-600 σε υπηρεσία. Βέβαια, είχε προηγηθεί η καθήλωση τους τον Απρίλιο του 2020, με το μέλλον τους στον γερμανικό αερομεταφορέα να ήταν, τότε, αβέβαιο. Σταδιακά, από τον Φεβρουάριο του 2022, η Lufthansa έχει επαναφέρει 6 αεροσκάφη A340 που εξυπηρετούν διαδρομές προς τις ΗΠΑ.
Σχετικά την οικογένεια A340 της Airbus
Πρόκειται για το πρώτο τετρακινητήριο, ευρείας ατράκτου αεροσκάφος, μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων της κατασκευάστριας Airbus, μέχρι την κατασκευή του θηρίου Airbus A380.
Το τετρακινητήριο αεροσκάφος παράχθηκε από το 1991 μέχρι και το 2011, όποτε και σταμάτησε η παραγωγή του προγράμματος.
Από τους πρώτους αερομεταφορείς που το χρησιμοποίησαν ήταν η Air France και η Lufthansa.
Υπάρχουν ακόμη αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν με αυτό στον στόλο τους, ενώ άλλες το έχουν ήδη αποσύρει.
Η οικογένεια Airbus A340 περιλαμβάνει τις εξής παραλλαγές:
- Α340-200
- Α340-300
- Α340-500
- Α340-600
Από την πρώτη παραλλαγή μέχρι την τελευταία το A340 μπορεί να φιλοξενήσει από 250 επιβάτες έως και 475 παρέχοντας πτήσεις έως 9.000 ναυτικά μίλια.
Με την υποστήριξη τεσσάρων κινητήρων το A340 επιχειρεί, υποστηρίζοντας απευθείας πτήσεις προς πολλούς προορισμούς. Επιτρέπει, επίσης, τις πτήσεις από αεροδρόμια σε μεγάλα υψόμετρα και κλιματολογικές συνθήκες που θα ήταν εκτός ορίων για άλλα αεροσκάφη.
Το A340 έχει συγκεντρώσει μερικούς εντυπωσιακούς αριθμούς:
- Πάνω από 600 εκατομμύρια επιβάτες έχουν πετάξει
- πάνω από 20 εκατομμύρια ώρες πτήσης
- 2,5 εκατομμύρια κύκλοι πτήσεων με αεροπορικές εταιρείες που πετούν το A340 για 16 ώρες την ημέρα.
- Έχουν παραγγελθεί πάνω από 370 Α340.
Ο τετρακινητήριος γίγαντας, χρησιμοποιεί την ίδια βασική άτρακτο και πτέρυγα με τον κινητήρα του Airbus A330.
Μερικές από τις αεροπορικές εταιρείες που το χρησιμοποιούν είναι οι εξής:
- Lufthansa
- Edelweiss
- Brussels Airlines
- Eurowings
- SWISS
- Mahan Air
Ενώ, πάρα πολλά είναι τα παραδείγματα αεροπορικών εταιρειών που το έχουν αποσύρει από τον στόλο τους.
- Air France
- Air Belgium
- Air China
- Emirates
- Etihad
- TAP
- Saudia
- Iberia
- Joon
- Finnair
- EgyptAir
- Austrian Airlines
- Air Canada
- Virgin Atlantic
- SAS
- Iberia
- Singapore Airlines
Χρήσιμοι αριθμοί και στατιστικά
Το τελειωτικό χτύπημα για τον τετρακινητήριο γίγαντα ήρθε με την έναρξη της πανδημίας COVID το 2020.
Τον Ιανουάριο του 2019, επιχειρούσαν περίπου 120 A340 κάθε μέρα. Μέχρι τον Ιανουάριο του 2020, αυτό είχε φυσικά μειωθεί σε περίπου 80-90 την ημέρα, καθώς συνεχίστηκε η φθορά του τύπου.
Όμως, καθώς ο κόσμος έκλεισε εν μέσω της εξάπλωσης του ιού, η έξοδος του Α340 από το επιχειρησιακό έργο, επιταχύνθηκε με απίστευτο ρυθμό.
Μέχρι το τέλος Μαρτίου του 2020, μόνο λίγο περισσότερα από 20 αεροσκάφη πετούσαν, την ημέρα.
Οι δραστηριότητές του A340, έφτασαν στο χαμηλότερο σημείο στις 6 Απριλίου, όταν μόλις 13 A340 πέταξαν σε όλο τον κόσμο. Η ανάκαμψη συνέχισε να είναι ασταθής.
Μερικοί από τους μεγαλύτερους operators διαχρονικά, ήταν η Lufthansa με 59 παραγγελίες, με το πρώτο αεροσκάφος να εντάσσεται στον στόλο το 1992, η Iberia με συνολικά 34 παραγγελίες με το πρώτο να εντάσσεται το 1996, η Singapore Airlines με 22 παραγγελίες, οπού έγιναν το 1996. Το ενδιαφέρον με τη Singapore Airlines, μάλιστα, είναι πως πούλησε τα αποσυρθέντα A340 στην κατασκευάστρια Boeing με στόχο την ένταξη του Boeing 777 στον στόλο της. Τέλος, μία ικανή παραγγελία είχε και η Virgin Atlantic με 21 αεροσκάφη.
Η παραπάνω είδηση έρχεται λίγες ημέρες μετά τη γνωστοποίηση ότι και η Emirates επαναφέρει το σύνολο των Airbus A380 του στόλου της σε επιχειρησιακό έργο. Είναι πολύ όμορφο που δύο μεγάλα και γιγαντιαία επιβατικά αεροσκάφη, επανέρχονται σε υπηρεσία στο σύνολό τους, όταν το 2020 το μέλλον τους ήταν από αβέβαιο έως και δυσοίωνο. Αυτό δείχνει ότι ο αεροπορικός κλάδος και η αεροπορική βιομηχανία προσπαθεί και επανέρχεται σε φυσιολογικά επίπεδα λειτουργικότητας. Αναμένεται, βεβαίως, με ενδιαφέρον η συνέχεια, καθώς οι προκλήσεις της πολιτικής αεροπορίας είναι καθημερινές.
* Ο κ. Δημήτρης Ζοπουνίδης είναι τελειόφοιτος Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ιδρυτής aviationlife.gr, επικεφαλής Έρευνας Western Crete Aviation Observatory (WCAO), ερευνητής MAICh και Παρατηρητηρίου Τουρισμού Δυτικής Κρήτης