«Οι χώρες που ήταν πραγματικά αποτελεσματικές στον έλεγχο της πανδημίας, το πέτυχαν, καταστρέφοντας τις διεθνείς μετακινήσεις», τονίζουν στελέχη του κλάδου των αερομεταφορών

Οι προσδοκίες για ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών χάρις στην ταχεία ανάπτυξη εμβολιαστικών προγραμμάτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ φαίνεται να συνθλίβονται από την ίδια την πραγματικότητα και τις δυσκολίες, που ανακύπτουν για τη θωράκιση του πληθυσμού ανά χώρα. Οταν υπουργός της βρετανικής κυβέρνησης προειδοποίησε πως είναι πολύ νωρίς ακόμα για να κάνει κανείς κράτηση για τις καλοκαιρινές του διακοπές, ο Γιόχαν Λούντγκρεν, επικεφαλής του αερομεταφορέα χαμηλών ναύλων EasyJet, δεν έχασε καιρό. Απευθύνθηκε με επιστολή του στην κυβέρνηση διαμαρτυρόμενος για τις δυσκολίες των εταιρειών του κλάδου και τις δυσοίωνες προοπτικές, ενώ είχαν στηρίξει τις ελπίδες τους στα εμβόλια.

Η πανδημία προκάλεσε μαζικές απώλειες στον κλάδο, ο οποίος είχε τη δραστικότερη μείωση πτήσεων από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά, ενώ τώρα μόλις δύο μήνες από την αρχή της χρονιάς φαίνεται να ζει έναν αργό θάνατο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η εφημερίδα των Financial Times. Πολλοί ταξιδιωτικοί προορισμοί τελούν υπό καθεστώς καραντίνας και, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα σύνορα κλείνουν, για να αποτραπεί η μετάδοση των νέων μεταλλάξεων του κορωνοϊού. Πολλές αεροπορικές εταιρείες στη Γηραιά Ηπειρο έχουν λάβει γενναία επιδοτήσεις από τις αντίστοιχες εθνικές κυβερνήσεις για να ορθοποδήσουν, χωρίς να εγγυάται κανείς τις εξελίξεις, ενώ χθες, σύμφωνα με δημοσίευμα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Bloomberg, τα αεροδρόμια της γείτονος Τουρκίας στράφηκαν στην κυβέρνηση του Ταγίπ Ερντογάν για οικονομική βοήθεια πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Η βιομηχανία των αεροπορικών μετακινήσεων αποτιμάται σε αξία σε 800 δισεκατομμύρια δολάρια και η όλη εικόνα γεννάει ανησυχία. Στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στις Ηνωμένες Πολιτείες οι κυβερνήσεις έχουν επιβάλει ακόμα πιο αυστηρούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο εφάρμοσε από τις αρχές της εβδομάδας πιο σκληρή καραντίνα. Τα δε σύνορα της Αυστραλίας αναμένεται να παραμείνουν κλειστά μέχρι το τέλος του έτους.

Οπως ευκρινώς εξήγησε στους Financial Times ο κ. Λούντγκρεν, το μοναδικό και σοβαρότερο εμπόδιο στις κρατήσεις είναι οι συνεχώς μεταβαλλόμενοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί. Χωρίς περιστροφές, ο Αντριου Τσάρλον, σύμβουλος επιχειρήσεων του κλάδου αερομεταφορών, επισημαίνει το εξής: «Οι χώρες που ήταν πραγματικά αποτελεσματικές στον έλεγχο της πανδημίας, το πέτυχαν, καταστρέφοντας τις διεθνείς μετακινήσεις». Μία εξ αυτών είναι η Νέα Ζηλανδία. Στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, τώρα, ο αριθμός δρομολογίων υποχώρησε στα χαμηλότερα επίπεδά του από την επιβολή της πρώτης καραντίνας πριν από σχεδόν ένα χρόνο. Στην δε Κίνα, όπου παρατηρείται ανάκαμψη στο πεδίο των εσωτερικών πτήσεων, το Πεκίνο απέτρεψε τις μετακινήσεις με αφορμή την κινεζική Πρωτοχρονιά. Οι ισχνές φιλοδοξίες των αερομεταφορέων για την πορεία του πρώτου τριμήνου υποβαθμίστηκαν κι άλλο και εταιρείες όπως οι EasyJet και Ryanair αναμένουν να εκτελέσουν μόλις το 10% των κανονικών τους χρονοδιαγραμμάτων. Σε μια ένδειξη για το πώς η πανδημία επηρεάζει αισθητά και πάλι τις προσδοκίες του κλάδου, η Διεθνής Yπηρεσία Αερομεταφορών/ΙΑΤΑ παραδέχθηκε ότι υπάρχει αυξανόμενος κίνδυνος ο αριθμός των επιβατών για το τρέχον έτος να υπολείπεται των προβλέψεών της.

Οι ταξιδιωτικές κρατήσεις έχουν μειωθεί από την αρχή του έτους, ενώ η ΔΥΑ προβλέπει ζημία 38 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021. Τέλος, ειδικά για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, η προοπτική μαζικών εμβολιασμών, ώστε να ενισχυθούν οι καλοκαιρινές κρατήσεις, θεωρήθηκε καίριας σημασίας για την αποκατάσταση των ισολογισμών τους. Οι πέντε μεγαλύτερες εξ αυτών, όπως οι Ryanair, IAG (British Airways-Iberia), Lufthansa, Wizz Air και ΕasyJet, έχουν ήδη συγκεντρώσει περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω κρατικών ενισχύσεων, μετόχων και πώλησης ομολόγων, ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στην κρίση.

Πηγή: Η Καθημερινή