Γράφει ο Δημήτρης Ζοπουνίδης, Φοιτητής τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Η συγκεκριμένη ανάλυση, επιβεβαιώνει την πτώση του τουρισμού στην Κρήτη, σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε το Πολυτεχνείο Κρήτης ( Εργαστήριο Χρηματοοικονομικής Διοίκησης ) και του ΜΑΙΧ ( Δείτε την εδώ: Έρευνα ΜΑΪΧ 2020 )

ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ…

Όπως είναι λογικό, από το ξέσπασμα της πανδημίας Covid-19 και έπειτα, οι αεροπορικές εταιρείες μείωσαν σε μεγάλο βαθμό το πτητικό τους έργο και καθήλωσαν μεγάλο μέρος των στόλων τους. Ανεπηρέαστο δε θα μπορούσε να μείνει το Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων, αφού πολλοί προορισμοί που είχαν προγραμματιστεί ή υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια δεν άνοιξαν καν, ενώ όσοι άνοιξαν, μπορεί να πετούσαν με μειωμένες συχνότητες σε σχέση με προηγούμενα έτη. Αυτό συνέβη για δύο κύριους λόγους, ο πρώτος αφορά τους περιορισμούς από τις κυβερνήσεις για τον περιορισμό του ιού και ο δεύτερος την μειωμένη επιθυμία για ταξίδια, έως ότου βρεθεί το εμβόλιο, ώστε να νιώσει ασφάλεια και εμπιστοσύνη ο επιβάτης.

Ο συνολικός αριθμός των πτήσεων συνολικά, για όλους τους προορισμούς, του κορυφαίου αερομεταφορέα της χώρας μας της Aegean Airlines, που πραγματοποιήθηκαν μειώθηκε κατά 82% στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 (με μείωση 95% και 92% τον Απρίλιο και τον Μάιο αντίστοιχα), ενώ η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 92%, σύμφωνα με την Έκθεση για τα Αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου 2020.

Όσον αφορά τον αερολιμένα Χανίων, Ελληνικός αερομεταφορέας έχει ένα αεροσκάφος μόνιμο στο Αεροδρόμιο ενώ εκτελεί τακτικά πτήσεις charter κάθε Καλοκαίρι από/προς τα Χανιά, κυρίως προς Σκανδιναβικές χώρες, αγορά που αποτελεί την κύρια πηγή τουριστών για τα Χανιά ( στοιχεία των προηγούμενων ερευνών Πολυτεχνείου και ΜΑΙΧ και της Fraport ). Φέτος αυτού του είδους τα δρομολόγια, άρχισαν πιο αργά, σε μειωμένες συχνότητες.

Ακόμη ένα πλήγμα για τις ήδη μειωμένες σε σχέση με πέρυσι πτήσεις, ήταν η απόφαση για καραντίνα σε ταξιδιώτες από τα Χανιά. Οι χώρες που έλαβαν αυτή την απόφαση είναι οι εξής ( σε παρένθεση το ποσοστό αντιπροσώπευσης της χώρας, επί των συνολικά αφικνούμενων επιβατών )

• Νορβηγία από 22/08 (13,3%)

• Φινλανδία 24/08 (8,7%)

• Ηνωμένο Βασίλειο 09/09 (16,1%)

Σε αυτό το σημείο, τονίζεται ότι η Σκωτία είχε επιβάλλει καραντίνα σε ολόκληρη την Ελλάδα.

ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΑΝ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2020

Σύμφωνα με στοιχεία από Βικιπαίδεια και flightradar24.

Σε παρένθεση, η χώρα ίδρυσης/έδρας τους.

• Aegean Airlines

• Ryanair (Ιρλανδία)

• EasyJet (Ευρώπη)

• Jet2.com (Ηνωμένο Βασίλειο)

• Norwegian (Νορβηγία)

• SAS (Δανία, Νορβηγία, Σουηδία)

• Eurowings (Γερμανία)

• TUIFly (Αγγλία, Γερμανία)

• Austrian Airlines (Αυστρία)

• Enter Air (Πολωνία)

• LOT Polish Airlines (Πολωνία)

• Brussels Airlines (Βέλγιο)

• British Airways (Βρετανία)

• TAROM (Ρουμανία)

• Lauda Motion (Αυστρία – θυγατρική της Ryanair)

• Great Dane Airlines (Δανία)

• Danish Air Transport (Δανία)

• Atlantic Airways (Νησιά Φερόε)

• Smartwings (Τσεχία)

• Transavia (Ολλανδία, Γαλλία)

• Novair (Σουηδία)

• Finnair (Φινλανδική)

• Edelweiss Air (Ελβετία – θυγατρική της Swiss International Airlines)

Πολλές είναι οι εταιρείες που δεν επιχείρησαν φέτος στο Αεροδρόμιο Χανίων μερικές εκ των οποίων είναι:

• Η ελληνική Ellinair οπού είχε συνδέσεις προς Ρωσία και χώρες της Πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

• Η Luxair από το Λουξεμβούργο με προορισμό την ομώνυμη πρωτεύουσα.

• Η Swiss, ελβετική μητρική της Edelweiss, με προορισμό την Γενεύη.

• Η Israir, ισραηλινή με προορισμό το Τελ Αβίβ.

• Η Wideroe από τη Νορβηγία με προορισμό το Bergen

• Η Aviolet, σερβική, θυγατρική της Air Serbia με προορισμό το Βελιγράδι.

• Η Corendon με έδρα τη Γερμανία, η οποία εκτελούσε πτήσεις προς τη Νυρεμβέργη και σε συγκεκριμένους προορισμούς σε Σκανδιναβία και Βαλτική. Η συγκεκριμένη επιχείρησε με ποικιλία προορισμών μόνο από το Ηράκλειο Κρήτης και όχι τα Χανιά, φέτος.

• Η γερμανική Condor επίσης εξυπηρετούσε πτήσεις προς γερμανικούς προορισμούς από τα Χανιά.

Υπάρχουν και άλλες αεροπορικές εταιρείες που σαφώς επιχειρούσαν τα προηγούμενα χρόνια στο αεροδρόμιο των Χανίων, τόσο με πτήσεις τσάρτερ όσο και σε τακτική βάση τη θερινή περίοδο.

ΚΥΡΙΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ ΠΟΥ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

Σύμφωνα με στοιχεία από το flightconnections.com και flightradar24.com

Ηνωμένο Βασίλειο – Ιρλανδία

Λονδίνο, Μάντσεστερ, Μπέρμιγχαμ και Μπρίστολ

Δουβλίνο

Κεντρική Ευρώπη

Παρίσι ( Ορλύ ), Βρυξέλλες ( Σαρλερουά και Διεθνές ), Άμστερνταμ, Φρανκφούρτη, Ντίσελντορφ, Βερολίνο, Μόναχο, Στουτγάρδη, Μέμμιγκεν, Ζυρίχη, Λυών και Μασσαλία και Βιέννη, ενώ φέτος δεν εξυπηρετήθηκε το Χανιά – Νυρεμβέργη

Κεντρική – Ανατολική Ευρώπη

Βαρσοβία, Κρακοβία, Κατωβίτσε, Βρότσλαβ, Γκτανσκ και Βίλνιους

Σκανδιναβία

Όσλο, Στοκχόλμη, Κοπεγχάγη, Ελσίνκι (έως 22/08), Μπίλουντ, Άαλμποργκ, Μπέργκεν

Βαλκάνια

Σόφια και Βουκουρέστι

Μεσόγειος

Μιλάνο, Νάπολι

Επίσης το δρομολόγιο Χανιά – Λάρνακα απευθείας εξυπηρετήθηκε από την Aegean από τα μέσα Ιουλίου έως και 23 Αυγούστου.

Σύμφωνα με στοιχεία από το flightradar24, η Aegean επίσης άρχισε τις πτήσεις τσάρτερ από Χανιά προς Κοπεγχάγη, Μπίλουντ και Άαλμποργκ με αεροσκάφος Α320 από τις αρχές Σεπτεμβρίου. Επίσης εκτέλεσε τσάρτερ πτήσεις προς το Βουκουρέστι.

Κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, το καθημερινό δρομολόγιο Χανιά – Αθήνα εξυπηρετήθηκε από την Aegean και την Sky Express. Η Aegean πριν το ξέσπασμα της πανδημίας και το πρώτο lockdown, εκτελούσε καθημερινά τέσσερις πτήσεις. Η πρώτη αναχωρούσε από τα Χανιά τα χαράματα γύρω στις 06:20, η δεύτερη στις 09:25, η τρίτη στις 14:30 και η τελευταία στις 19:25. Ένα αεροπλάνο της παρέμενε κάθε βράδυ στον Αερολιμένα Χανίων για την εκτέλεση της επόμενης πρώτης πρωινής πτήσης. Στα τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου σταμάτησε την βραδινή πτήση όπως και την πρωινή και εναλλάξ εκτελούνταν η πρωινή με τη μεσημεριανή. Υπήρχαν ημέρες μέσα στον Απρίλιο όπου δεν εκτελέστηκαν πτήσεις, σύμφωνα με το Flightradar24.

Όσον αφορά την Sky Express, κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με την Aegean, σταματώντας κάποιες καθημερινές πτήσεις, δηλαδή μείωσε τη συχνότητα των πτήσεων της αλλά συνεχίζοντας και αυτή το επιχειρησιακό της έργο στο δρομολόγιο Αθήνα – Χανιά.

Το καλοκαίρι η Aegean επανέφερε την πρώτη πρωινή πτήση μέχρι και το δεύτερο lockdown. Το πρώτο νέο, σύγχρονο αεροσκάφος της, A320neo εκτέλεσε το δρομολόγιο Αθήνα – Χανιά για πρώτη φορά στις 09 Μαΐου 2020. Πλέον, γύρω στα τέλη Οκτωβρίου του 2020, φέρνει τακτικά τα A320neo αεροσκάφη της, ενώ εκτελεί πτήσεις μία φορά ημερησίως λόγω του lockdown με εναλλαγές στις ώρες των πτήσεων.

Ας ελπίσουμε σε ένα καλύτερο 2021 για το Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων και γενικότερα των αεροπορικό κλάδο!