Για πολλές αεροπορικές εταιρείες, το 2020 ήταν μια επισφαλής χρονιά – με τους αερομεταφορείς να πρέπει να διατηρούν τους υπαλλήλους και τους επιβάτες ασφαλείς, αλλά και να πρέπει συνεχώς να προσαρμόζονται ώστε να αποφεύγουν την πτώχευση και τις απολύσεις καθώς η πανδημία σταματά την παγκόσμια εναέρια κυκλοφορία.
Κανείς, δεν θα διακινδύνευε να ξεκινήσει μια νέα αεροπορική εταιρεία εν μέσω μίας τέτοιας κατάστασης.
Πάραυτα, υπάρχουν και αυτοί που θα το επιχειρούσαν! Αρκετοί νέοι αερομεταφορείς αποφάσισαν να ξεκινήσουν να πετούν σε μια από τις πιο αβέβαιες περιόδους που έχει ζήσει ποτέ η αεροπορική βιομηχανία.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η εταιρεία LIFT Airline της Νότιας Αφρικής ολοκλήρωσε την παρθενική της πτήση, σηματοδοτώντας την έναρξη τακτικών εσωτερικών υπηρεσιών εγκαίρως για τη θερινή περίοδο της χώρας.
Εν τω μεταξύ, η Pacifika Air ελπίζει να ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2021 με άμεσες υπηρεσίες μεταξύ των πόλεων του Ουέλλινγκτον και του Κράισττσερτς στη Νέα Ζηλανδία προς τα Νησιά Κουκ, μετά την ανακοίνωση μιας “φούσκας ταξιδιού”, το γνωστό “Travel Bubble’ μεταξύ των προορισμών.
Ακόμη και στη Νορβηγία, οπού και το sucess story μίας εταιρείας χαμηλού κόστους της προηγούμενης δεκαετίας, της Norwegian Air αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα, μια νέα αεροπορική εταιρεία, που κατασκευάστηκε από το μηδέν, πρόκειται να απογειωθεί.
Ο Νορβηγός βετεράνος αεροπορίας Erik G. Braathen παρουσίασε τη Flyr τον Οκτώβριο του 2020, μια εταιρεία που δημιουργήθηκε για να εξυπηρετεί τη δημοφιλή εγχώρια αγορά στη Νορβηγία, παράλληλα με επιλεγμένους άλλους προορισμούς στην Ευρώπη.
Η αεροπορική εταιρεία δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές πτήσεις – η Braathen είναι απασχολημένη με τη συζήτηση σχετικά με τα αεροπλάνα που θα ενοικιάσει εγκαίρως για έναρξη την άνοιξη / καλοκαίρι του 2021 – αλλά υπάρχουν ήδη 30 υπάλληλοι να εργάζονται.
Ενώ οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές για τις αεροπορικές εταιρείες είναι επίκαιρες, η ομάδα της Flyr πιστεύει ότι θα είναι έτοιμη να αξιοποιήσει ένα κενό στην αγορά καθώς η διάθεση των εμβολίων αρχίζει να ξανανοίγει τον κόσμο και τον κλάδο των αεροπορικών ταξιδιών.
“Τι θα συμβεί αν ξεκινήσουμε μια αεροπορική εταιρεία που βασίζεται σε vintage του 2020, δηλαδή μια επιχείρηση χαμηλού κόστους με βάση τη Νορβηγία, αυτό είναι το σωστό μέγεθος για αυτό που βλέπουμε ότι η αγορά πρόκειται να προχωρήσει;” λέει ο Braathen.
ΝΕΟ ΟΡΑΜΑ
Ο δημιουργός της νορβηγικής Flyr, Braathen είναι έμπειρος και με αξιώσεις στη διαχείριση και διοίκηση των αεροπορικών εταιρειών. Τη δεκαετία του 1990 υπηρέτησε ως Διευθύνων Σύμβουλος της Braathens Airline, ενός νορβηγικού αερομεταφορέα που ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1940 από τον παππού του και ο οποίος αργότερα συγχωνεύτηκε με τη SAS το 2004
Υπηρέτησε επίσης στο διοικητικό συμβούλιο της Norwegian Air για αρκετά χρόνια και προσέλαβε τον Tonje Wikstrøm Frislid, έναν άλλο νορβηγό βετεράνο, ως CEO της Flyr.
Σύμφωνα με τους Braathen και Wikstrøm Frislid, η ίδρυση μιας αεροπορικής εταιρείας εκ νέου θα τους επιτρέψει να
Η Braathen δεν είναι ξένη στη διαχείριση αεροπορικών εταιρειών Τη δεκαετία του 1990 υπηρέτησε ως Διευθύνων Σύμβουλος της Braathens Airline, ενός νορβηγικού αερομεταφορέα που ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1940 από τον παππού του και ο οποίος αργότερα συγχωνεύτηκε με τη SAS το 2004
Υπηρέτησε επίσης στο διοικητικό συμβούλιο της Norwegian Air για αρκετά χρόνια και προσέλαβε τον Tonje Wikstrøm Frislid, έναν άλλο νορβηγό βετεράνο, ως CEO της Flyr.
Σύμφωνα με τους Braathen και Wikstrøm Frislid, η ίδρυση μιας αεροπορικής εταιρείας εκ νέου θα τους επιτρέψει να επαναπροσδιορίσουν την ιδέα του τι πρέπει να προσφέρει μια αεροπορική εταιρεία.
“Είναι μια απολύτως μοναδική κατάσταση που μπορεί να είσαι σε θέση να οικοδομήσουμε μια εντελώς νέα αεροπορική εταιρεία, με έμπειρο προσωπικό. Η ίδρυση μιας αεροπορικής εταιρείας, με προτεραιότητες ασφάλειας και ακρίβειας και ευρωστίας, είναι αρκετά περίπλοκη”, λέει ο Wikstrøm Frislid στο CNN Travel.
Ο Braathen προσθέτει ότι το όραμά του είναι να δημιουργήσει μια αεροπορική εταιρεία που θα βασίζεται σε “πολύ εξελιγμένα και ολοκληρωμένα ψηφιακά συστήματα”.
Η Flyr θέλει να κάνει εύκολη την κράτηση εισιτηρίου, την εύκολη τροποποίηση του εισιτηρίου και την εύκολη παρακολούθηση της πτήσης σας και όλες τις σχετικές λεπτομέρειες.
Η δημιουργία «σύγχρονων συστημάτων» είναι το κλειδί, λέει ο Wikstrøm Frislid, υποστηρίζοντας ότι η ικανότητα εκκίνησης από το μηδέν ήταν ένα πλεονέκτημα έναντι των μεταφορέων παλαιού τύπου. “Αυτή είναι μια τεράστια επένδυση για μια παλιά αεροπορική εταιρεία. Και για εμάς, είναι απλώς μια πιθανότητα.”
Η αεροπορική εταιρεία έχει επί του παρόντος επενδύσεις για τα στάδια προγραμματισμού και αναζητά περαιτέρω χρηματοδότηση για να ξεκινήσει το επόμενο έτος.
ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΜΕ ΡΙΣΚΟ
Ο Braathen αναγνωρίζει ότι η ίδρυση αεροπορικής εταιρείας κατά τη διάρκεια πανδημίας είναι εγγενώς επικίνδυνη επιχείρηση.
«Παλέψαμε με την αβεβαιότητα», παραδέχεται. “Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου δεν είχαμε ξαναδεί.”
Η Norwegian Air υπέβαλε πρόσφατα αίτηση ανασυγκρότησης σύμφωνα με το νορβηγικό δίκαιο, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Jacob Schram να λέει σε δήλωση ότι η εταιρεία προσπαθεί να μειώσει το χρέος και το μέγεθος του στόλου της.
Ο Braathen λέει ότι είναι σίγουρος ότι σε έξι μήνες, όταν η Flyr πρόκειται να ξεκινήσει, το τοπίο του κλάδου, θα είναι αρκετά διαφορετικό.
“Η εμφάνιση της ροής της επιβατικής κίνησης, είναι προφανώς αβέβαιη, αλλά αρχίζουμε σχετικά μέτρια”, λέει ο Braathen. “Και μετά σκοπεύουμε να αναπτύξουμε την αεροπορική εταιρεία καθώς προχωράμε τα επόμενα δύο, τρία χρόνια.”
Ο Pere Suau-Sanchez, λέκτορας στη διαχείριση αεροπορικών μεταφορών στο Πανεπιστήμιο Cranfield της Αγγλίας και το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της Καταλονίας της Ισπανίας, δήλωσε στο CNN Travel ότι η Covid-19 έχει αποδείξει ότι οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους είναι στην πραγματικότητα ορισμένες από τις πιο ανθεκτικές αεροπορικές εταιρείες.
Μέχρι στιγμής, έχουμε δει τη ζήτηση για πτήσεις μικρών αποστάσεων να ανακάμπτει πιο γρήγορα από ό, τι οι μεγάλες αποστάσεις, επισημαίνει, και σε μια χώρα όπως η Νορβηγία, θα υπάρχει πάντα ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια.
Λόγω του μεγέθους και του τοπίου της Νορβηγίας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις αεροπορικές μεταφορές, καθώς υπάρχουν πάνω από 50 αεροδρόμια διάσπαρτα σε όλη τη χώρα.
Εκ τούτου, ο Suau-Sanchez επισημαίνει ότι αυτή τη στιγμή είναι δύσκολο για οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία να προβλέψει την έκταση της μελλοντικής ζήτησης επιβατών, γεγονός που καθιστά τον σχεδιασμό δύσκολο.
Τα σχόλιά του επαναλαμβάνονται από τον Robert Mayer, επίσης λέκτορα στη διαχείριση αεροπορικών μεταφορών στο Πανεπιστήμιο Cranfield του Ηνωμένου Βασιλείου, ο οποίος λέει ότι ο συνολικός μειωμένος αριθμός επιβατών θα μπορούσε να δυσκολέψει τον Flyr να κατεβεί από το έδαφος.
“Ακόμα και σε κανονικές περιόδους, είναι πολύ ανταγωνιστικό, αλλά με τον αριθμό των επιβατών να βρίσκεται στα κατώτερα επίπεδα, να ανταγωνίζονται για ένα μικρότερο μερίδιο της πίτας του κλάδου, το οποίο μπορεί να είναι αρκετά δύσκολο”, λέει ο Mayer στο CNN Travel.
Ο Mayer προσθέτει ότι το δέλεαρ ενός φτηνού αεροπορικού εισιτηρίου θα υπάρχει πάντα και οι πελάτες επιλέγουν μια αεροπορική εταιρεία με βάση το χαμηλό κόστος. Ωστόσο, λέει ότι η προσφορά ανταγωνιστικών χαμηλών τιμών μπορεί να είναι δύσκολη και η ευρωπαϊκή αγορά χαμηλού κόστους είναι ήδη αρκετά κορεσμένη.
Ο Mayer είναι επίσης δύσπιστος για το πόσο μακριά μπορεί να ακολουθήσει μια αεροπορική εταιρεία μια ψηφιακή πρώτη προσέγγιση, ενώ αναγνωρίζει ότι είναι μια καλή βάση για μια επιχειρηματική και πελατειακή εμπειρία:
“Στο τέλος της ημέρας, πρέπει να έχετε και ένα φυσικό προϊόν, δηλαδή το αεροσκάφος που μεταφέρει έναν επιβάτη από το Α στο Β”, λέει. “Δεν μπορείτε να δημιουργήσετε μια μάρκα ή ένα προϊόν καθαρά λέγοντας ότι κάνουμε τα πράγματα ψηφιακά εντελώς, γιατί αυτό δεν είναι πραγματικά δυνατό.”
Αυτήν τη στιγμή ο Flyr επιλέγει ποια αεροσκάφη θα μισθώσει – ο Braathen λέει ότι αυτή τη στιγμή βρίσκεται ανάμεσα στο Boeing 737-800 ή το A320.
“Υπάρχουν πολλά αεροσκάφη διαθέσιμα”, λέει, προσθέτοντας ότι η πανδημία έχει επίσης μειώσει τις τιμές.
Η ομάδα του αξιολογεί επίσης το έτος κατασκευής του αεροσκάφους ενώ λαμβάνει την απόφαση.
“Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα αεροσκάφη είναι παρόμοια ή πολύ κοντά σε παρόμοια στις προδιαγραφές, γιατί αυτό οδηγεί σε τεχνικά και λειτουργικά κόστη”, λέει ο Braathen.
“Όσον αφορά την ηλικία, προφανώς, εάν είναι ελαφρώς μεγαλύτερα από ό, τι είναι, είναι λιγότερο το κόστος. Άρα πρέπει πραγματικά να λάβουμε σοβαρά υπόψη την ηλικία του αεροσκάφους έναντι του κόστους μίσθωσης των αεροσκαφών.”
Το σχέδιο είναι η Flyr να προσφέρει μόνο μία κατηγορία εισιτηρίων. Οι παροχές επί του σκάφους δεν έχουν επιβεβαιωθεί ακόμη 100%, αλλά ο Braathen λέει ότι θα υπάρχει “βασικός ναύλος εισιτηρίου”.
“Οι επιβάτες θα πρέπει να πληρώσουν για καθορισμένες θέσεις, προτεραιότητα και αποσκευές – που παραδοσιακά βλέπετε με άλλους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους.”
Το όνομα, Flyr, είναι μια νορβηγική λέξη που σημαίνει “πετώντας”. Επιλέχθηκε, εξηγεί το Wikstrøm Frislid, επειδή η αεροπορική εταιρεία θέλει να επικεντρωθεί στην απλότητα.
Στον ιστότοπο της Flyr με πράσινο χρώμα, υπάρχει μια καρτέλα όπου μπορείτε να δηλώσετε ενδιαφέρον για προσλήψεις. Η αεροπορική εταιρεία ψάχνει επί του παρόντος για πλήρωμα καμπίνας και πιλότους με έδρα τη Νορβηγία, μεταξύ άλλων ρόλων.
Ο Flyr κατακλύστηκε από ενδιαφέρον, λέει ο Braathen. Είναι σίγουρος ότι αυτό σχετίζεται εν μέρει με τις απώλειες θέσεων εργασίας στην αεροπορία φέτος.
Κοιτώντας προς το μέλλον, ο Braathen λέει ότι ο απώτερος στόχος του είναι να δημιουργήσει “μια ασφαλή και αξιόπιστη αεροπορική εταιρεία που να συνδέεται καλά με τους πελάτες μας και να γίνεται κερδοφόρα.”
Η Wikstrøm Frislid προσθέτει ότι με την ίδρυση της αεροπορικής εταιρείας σε μικρή κλίμακα, ελπίζει ότι θα είναι ευκολότερο για την Flyr να γίνει τελικά κερδοφόρα, καθώς η κερδοφορία δεν θα εξαρτάται από την ανάπτυξη.
Βλέπει την ιδέα ως «τεράστια δυνατότητα» – ένα άλμα στο άγνωστο, αλλά ελπίζει ότι θα αποδώσει.
«Ήταν μια πολύ τολμηρή ιδέα, γιατί είναι μια σκληρή βιομηχανία», λέει. “Αλλά μου αρέσει η βιομηχανία – και το πάθος και η ενέργεια που είναι εδώ. Και βλέπω επίσης πολλές δυνατότητες.”
aviationlife.gr με πληροφορίες από CNN
Photos by CNN