Ο τομέας της επιχειρηματικής αναλυτικής (Business Analytics) αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για τον αεροπορικό κλάδο, επιτρέποντας στις εταιρείες να λάβουν τεκμηριωμένες αποφάσεις βασισμένες σε δεδομένα.

Γράφει ο Δημήτρης Ζοπουνίδης *

Με την εφαρμογή αναλύσεων και μελετών, οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να βελτιστοποιήσουν τις λειτουργίες τους, να αυξήσουν την αποδοτικότητα και να προσφέρουν βελτιωμένες εμπειρίες στους επιβάτες τους. Η παρούσα ανάλυση εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους τα Business Analytics χρησιμοποιούνται στον αεροπορικό κλάδο και τα πλεονεκτήματα που αυτά προσφέρουν.     

Βελτιστοποίηση δρομολογίων και προγραμματισμός πτήσεων 

Τα Business Analytics επιτρέπουν στις αεροπορικές εταιρείες να αναλύουν ιστορικά δεδομένα πτήσεων, καιρικών συνθηκών, πρότυπα κινήσεων αεροσκαφών και άλλες κρίσιμες παραμέτρους για να βελτιστοποιήσουν τα δρομολόγια και τον προγραμματισμό των πτήσεων. Με την ανάλυση αυτών των δεδομένων, οι εταιρείες μπορούν να καθορίσουν τις βέλτιστες ώρες αναχώρησης και άφιξης, να μειώσουν -όσο είναι δυνατό- τις καθυστερήσεις και βελτιώσουν συνολικά την αξιοπιστία τους. Αυτό οδηγεί τελικά σε μείωση του κόστους των καυσίμων και αυξάνει την ικανοποίηση των επιβατών.

Διαχείριση συντήρησης αεροσκαφών 

Η προγνωστική ανάλυση (predictive analytics) είναι κρίσιμη για τη διαχείριση της συντήρησης των αεροσκαφών. Οι αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν αισθητήρες που συλλέγουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο από τα αεροσκάφη, τα οποία στη συνέχεια αναλύονται για την πρόβλεψη πιθανών τεχνικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει την προγραμματισμένη συντήρηση πριν εμφανιστούν σοβαρά προβλήματα, μειώνοντας το κόστος και διασφαλίζοντας την ασφάλεια των πτήσεων.

Εμπειρία επιβατών 

Τα Business Analytics παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών. Μέσω της ανάλυσης των δεδομένων των επιβατών, οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να προσαρμόσουν τις προσφορές και τις υπηρεσίες του αναλόγως με το προφίλ και την εξατομίκευση των αναγκών του κάθε επιβάτη (ή ομάδας επιβατών – clustering). Για παράδειγμα, μπορούν μέσω της ιστορικής συμπεριφοράς των επιβατών και βάσει των προτιμήσεων τους (π.χ. στην επιλογή θέσης, στην επιλογή διάφορων υπηρεσιών, γευμάτων κ.λπ.). Αυτή η προσέγγιση αυξάνει την ικανοποίηση και την αφοσίωση των επιβατών.

Διαχείριση εσόδων  

Οι αναλύσεις των εσόδων, της δυναμικής τιμολόγησης καθώς και άλλων μετρικών, βοηθούν τις αεροπορικές εταιρείες να μεγιστοποιήσουν τα έσοδά τους. Μέσω της ανάλυσης των δεδομένων ζήτησης και προσφοράς, οι εταιρείες μπορούν να προσαρμόσουν τις τιμές των εισιτηρίων σε πραγματικό χρόνο, ανάλογα με την πληρότητα των πτήσεων και την εποχικότητα. Αυτή η στρατηγική βοηθά στην εξισορρόπηση της ζήτησης και στην εξασφάλιση υψηλότερων κερδών.

Βελτιστοποίηση επιχειρησιακών λειτουργιών 

Τα Business Analytics μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση και την βελτιστοποίηση των επιχειρησιακών διαδικασιών. Οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να αναλύσουν δεδομένα από διάφορες πτυχές των λειτουργιών τους, όπως η διαχείριση του προσωπικού, η διαχείριση των αποθεμάτων και οι διαδικασίες επίγειας εξυπηρέτησης. Η βελτίωση αυτών των διαδικασιών οδηγεί σε αύξηση της αποδοτικότητας και μείωση των εξόδων.

Διαχείριση αερολιμένων 

Οι αερολιμένες χρησιμοποιούν business analytics για να βελτιώσουν τις λειτουργίες τους και να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες στους επιβάτες. Με την ανάλυση δεδομένων σχετικά με την κίνηση των επιβατών, τα επίπεδα ασφαλείας και τις καιρικές συνθήκες, τα αεροδρόμια μπορούν να βελτιστοποιήσουν την διαχείριση των πόρων τους. Αυτό περιλαμβάνει την κατανομή των αεροσκαφών στις θέσεις στάθμευσης (apron), την διαχείριση των πυλών (gates), την κατανομή του προσωπικού, τη διαχείριση των υπηρεσιών εδάφους (handling) και τη συνολικότερη βελτιστοποίηση της εμπειρίας στον αερολιμένα, τόσο για τον επιβάτη όσο και για τον εργαζόμενο.

Σημαντικές προκλήσεις και προοπτικές 

Παρά τα πλεονεκτήματα, η εφαρμογή των business analytics στον αεροπορικό κλάδο συνοδεύεται από προκλήσεις. Η διαχείριση και η ανάλυση τεράστιων ποσοτήτων δεδομένων απαιτεί εξειδικευμένες υποδομές και τεχνολογίες. Επίσης, η προστασία των δεδομένων και η συμμόρφωση με κανονισμούς όπως ο GDPR είναι κρίσιμες για την αποφυγή παραβιάσεων. Τέλος, η ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό και συνεχής εκπαίδευση αποτελεί μία διαρκή πρόκληση.

Χρήσιμα συμπεράσματα 

Τα Business Analytics όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, αποτελούν ένα αναπόσπαστο εργαλείο για τον αεροπορικό κλάδο, επιτρέποντας την καλύτερη λήψη αποφάσεων, τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών και την βελτίωση της συνολικής εμπειρίας των επιβατών. Παρά τις προκλήσεις, η σωστή αξιολόγηση των αναλύσεων μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά οφέλη για τις αεροπορικές εταιρείες, τους αερολιμένες και τους οργανισμούς και φορείς του αεροπορικού κλάδου. Με την επένδυση σε τεχνολογίες analytics και την ανάπτυξη κατάλληλων στρατηγικών, ο αεροπορικός κλάδος μπορεί να ενισχύσει την αποδοτικότητα και την ανταγωνιστικότητά του, δίνοντας λύσεις σε μακροχρόνια προβλήματα της αεροπορικής βιομηχανίας.

* Ο κ. Δημήτρης Ζοπουνίδης, είναι μεταπτυχιακός φοιτητής, Αναλυτική των Επιχειρήσεων και Επιστήμη των Δεδομένων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, BSc Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, συντονιστής Παρατηρητήριου Τουρισμού Κρήτης, ΜΑΙΧ, ιδρυτής aviationlife.gr και Παρατηρητήριου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης