Η παράδοση χιλίων πεντακοσίων αεροσκαφών της οικογένειας A330 έγινε στις 21 Σεπτεμβρίου οπού το 1500ο εντάχθηκε στον στόλο της Delta Air Lines.

Αυτό, λέει πολλά για τις τις διαρκείς ιδιότητες του αρχικού σχεδιασμού του αεροσκάφους, σε συνδυασμό με τη συνεχή εξέλιξη των τεχνολογιών, που κορυφώνονται με τη σημερινή παραλλαγή του υπερσύγχρονου A330neo. Η εφαρμογή των καινοτομιών, οδήγησε σε συνεχιζόμενη ευελιξία, λειτουργικότητα, αυξημένη γκάμα ωφέλιμου φορτίου, κορυφαία οικονομία με υπερσύγχρονη άνεση στην καμπίνα του αεροσκάφους και 4ης γενιά IFE ( In Flights Entertaiment ).

Σήμερα, το A330neo βασίζεται στα αποδεδειγμένα διαπιστευτήρια του A330ceo, εξοικονομώντας στις αεροπορικές εταιρείες περίπου 25% καύσιμο ανά κάθισμα σε σύγκριση με τα αεροσκάφη προηγούμενης γενιάς που αντικαθιστά όπως πχ. το 767-300. Αποτελείται από δύο εκδόσεις – το A330-900 (το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το Νοέμβριο του 2018 με την παράδοση στην πορτογαλική TAP) και το μικρότερο A330-800. Η neo έκδοση ενσωματώνει μια νέα πτέρυγα υψηλής αναλογίας με άκρες πτερυγίων από ανθρακονήματα ,το Α330neo είναι εξοπλισμένο με κινητήρες Rolls-Royce Trent 7000 τελευταίας γενιάς με αναλογία παράκαμψης 10: 1, ενώ εξασφαλίζει περισσότερες θέσεις και νέα χαρακτηριστικά καμπίνας του αεροσκάφους, όπως ο πλήρως μεταβλητός έγχρωμος φωτισμός LED. Αξίζει να σημειωθεί ότι η νεότερη παραλλαγή A330neo με 251t MTOW, μπορεί να πετάξει περίπου 8.000nm με γεμάτη πληρότητα επιβατών – περίπου δύο φορές περισσότερη από το πρώτο A330-300 που είχε επιτύχει παλαιότερα. Επιπλέον, το A330neo είναι ένα πολύ αθόρυβο αεροσκάφος, που υπερβαίνει τους αυστηρότερους κανονισμούς της βιομηχανίας για την εκπομπή ήχου – για παράδειγμα, επιτυγχάνοντας χαμηλότερο περιθώριο θορύβου 16dB σε σχέση με το κεφάλαιο 4 της ICAO.

Πρωτοποριακές αρχές

Ακόμη και πριν από την πρώτη πτήση το 1992, το πρωτότυπο A330-300 ήταν πρωτοπόρο. Ήταν το πρώτο αεροσκάφος μεγάλης εμβέλειας της Airbus και το πρώτο πρόγραμμα αεροσκάφους που είχε ολοκληρωμένη εγκατάσταση τελικής συναρμολόγησης με το FAL, το βαφείο καθώς και την επίπλωση της καμπίνας, στο ίδιο μέρος. Το υψηλό επίπεδο επιχειρησιακής συνέργειας με το A320 – και επίσης μια «κοινή βαθμολογία τύπου» με το A350 – ενίσχυσε περαιτέρω την «Οικογένεια» της Airbus.

Η εξέλιξη ενός προϊόντος για την αντικατάσταση του A300 – του πρώτου αεροσκάφους διπλού κινητήρα στον κόσμο – βασίστηκε στις δυνάμεις του Airbus A320 για να δημιουργήσει ένα μεγαλύτερο και πραγματικά μοντέρνο αεροσκάφος μεγάλης εμβέλειας. Μέχρι τη στιγμή της κυκλοφορίας του, το A330-300 προσέφερε: 56 επιπλέον θέσεις από τον προκάτοχό του , ενσωματωμένη τεχνολογία fly-by-wire και υπήρχε επιλογή από τρεις τύπους κινητήρων, από την General Electric, Pratt & Whitney και Rolls-Royce αντίστοιχα. Στο EIS τον Ιανουάριο του 1994, το MTOW του Α330-300 (μέγιστο βάρος απογείωσης) ήταν 212 τόνοι και το εύρος ήταν περίπου 4.000nm. Μια μικρότερη έκδοση, το A330-200, στη συνέχεια διατέθηκε με MTOW 230 τόνων και μεγαλύτερο εύρος 6.200 nm. Εν τω μεταξύ, το A330-300 είχε προσθέσει άλλα 1.000nm στη γκάμα του.
Περαιτέρω βελτιώσεις της οικογένειας A330 εισήχθησαν μεταξύ 2000 και 2003. Η νέα καμπίνα άρχισε να διαθέτει βελτιωμένο φωτισμό και καλύτερος έλεγχο του αέρα καθώς και σειρά από άλλες βελτιώσεις.
Μετά το 2003, περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ συνέχισαν να επενδύονται κάθε χρόνο, διασφαλίζοντας ότι η λειτουργική απόδοση και η άνεση των επιβατών παρέμειναν στο προσκήνιο όσο και οι αναβαθμίσεις του κινητήρα και του συστήματος. Η οικογένεια συνέχισε να μεγαλώνει και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου: Το A330-200F κυκλοφόρησε το 2007 και τέθηκε σε λειτουργία τρία χρόνια αργότερα, ενώ η Airbus Corporate Jet άρχισε να προσφέρει στους πελάτες της A330-200s και το πρώτο “Multi-Role-Tanker-Transport” (MRTT ). Η συγκεκριμένη έκδοση παραδόθηκε τον Ιούνιο του 2011.
Ωστόσο, η συνεχής ώθηση για να γίνει το αεροσκάφος ακόμα καλύτερο, συνεχίστηκε και μέχρι το 2015 οπού η εισαγωγή της έκδοσης MTOW 242 τόνων με τη Delta Air Lines τον Μάιο του ίδιου έτους είχε φέρει την εμβέλεια του A330-300 στα 6.100 nm, μαζί με μία μείωση 2% στη μείωση καύσης, καθώς και αναβάθμιση της καμπίνας – που περιλάμβανε πλήρη φωτισμό LED και το τελευταίας γενιάς IFE – καθώς και νέα συστήματα σύγχρονα συστήματα αεροναυπηγικής . Όλες αυτές οι βελτιώσεις εξασφάλισαν ότι η οικογένεια των A330 εξακολούθησε να πωλείται έχοντας ως πελάτες περισσότερους από 120 αερομεταφορείς παγκοσμίως, οι οποίοι έχουν παραγγείλει συνολικά περισσότερα από 1.800 A330s (όλες οι εκδόσεις) από την έναρξη του προγράμματος.

A330neo: Κοιτώντας το μέλλον


Το νέας γενιάς A330, το A330neo ενισχύει την οικογένεια του προγράμματος του Α330 με τη νέα του τεχνολογία κινητήρα και πτέρυγας για να οδηγήσει σε μια αλλαγή στα επίπεδα απόδοσης και οικονομίας – 25% χαμηλότερη καύση καυσίμου και εκπομπές CO2 σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά αεροσκάφους. Επιπλέον, διατηρώντας την «βαθμολογία του ίδιου τύπου» και έχοντας 95% κοινά ανταλλακτικά, μπορεί να συνυπάρξει απρόσκοπτα σε οποιονδήποτε υπάρχοντα στόλο Α330, ενώ η νέα καμπίνα του εναέριου χώρου προσφέρει έναν αρκετά ικανοποιητικό χώρο για τους επιβάτες και τις αεροπορικές εταιρείες. Το A330neo αποτυπώνει σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση λειτουργίας του και κάνει μία προγνωστική συντήρηση με τις προηγμένες δυνατότητες ανάλυσης μεγάλων δεδομένων ( Big Data ) Skywise της Airbus – συμβάλλοντας στη μετατροπή μη προγραμματισμένων συμβάντων συντήρησης σε προγραμματιζόμενα, έτσι ώστε τα προγράμματα πτήσεων της αεροπορικής εταιρείας να μην διακόπτονται. Με λίγα λόγια, με τα A330-900 και -800, η ​​οικογένεια A330 συνεχίζει να θέτει τη γραμμή για ευελιξία σε κάθε επιχειρηματικό μοντέλο της, ενώ αποτελεί τη λύση χαμηλού κινδύνου για κάθε τύπο αεροπορικής εταιρείας – χειριστή που μεταφέρει από 230 έως 460 επιβάτες, σε δρομολόγια που διαρκούν από 20 λεπτά μέχρι και σε πτήσεις που διαρκούν περισσότερες από 17 ώρες και με αξιοπιστία άνω του 99%.

aviationlife.gr με στοιχεία από τον επίσημο ιστότοπο της Airbus.