Βιομηχανίες και αεροπορικές εταιρείες αντέδρασαν στις προτάσεις της Κομισιόν για τη μείωση κατά 55% των εκπομπών ρύπων το 2030, θεωρώντας ότι θα αυξήσουν το κόστος τους και θα πλήξουν την καινοτομία και τις επενδύσεις.

Καταιγίδα αντιδράσεων προκαλεί το green deal που ανακοίνωσε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στοχεύοντας στη μείωση κατά 55% των εκπομπών ρύπων το 2030 σε σχέση με το 1990) με τις ενεργοβόρες εταιρείες να καταγγέλλουν ότι θα υπονομεύσει τις επενδύσεις και την καινοτομία.

Αυτοκινητοβιομηχανίες, αεροπορικές εταιρείες και βαριές βιομηχανίες επέκριναν τις προτάσεις της Κομισιόν, οι οποίες προβλέπουν τη ντε φάκτο απαγόρευση παραγωγής νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035, την επιβολή φορολογίας στα αεροπορικά και ναυτιλιακά καύσιμα και τη σταδιακή κατάργηση από το 2026 των δωρεάν δικαιωμάτων ρύπων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών αερίων (emissions trading system ή ETS). Το ΕΤS, μέσω του οποίου καθορίζεται το κόστος χρήσης ρυπογόνου ενέργειας, επεκτείνεται για πρώτη φορά στον ναυτιλιακό κλάδο.

Mέσω του ETS οι εταιρείες με υψηλότερους ρύπους, πέραν των δωρεάν δικαιωμάτων τους, αγοράζουν αντίστοιχα δικαιώματα από εταιρείες με χαμηλότερους ρύπους καταβάλλοντας την τιμή που καθορίζεται μέσα από τη λειτουργία του μηχανισμού αυτού.

Λίγες ώρες μετά τις χθεσινές ανακοινώσεις της Κομισιόν, πολλές εταιρείες και επιχειρηματικοί φορείς ήταν έτοιμες να ασκήσουν πίεση στις κυβερνήσεις τους να απορρίψουν τις προτάσεις, προμηνύοντας μία δύσκολη μάχη για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη διαπραγμάτευση που θα κάνει με τις χώρες για τη νομοθέτηση της «πράσινης συμφωνίας».

Σφοδρή αντίδραση από τις αυτοκινητοβιομηχανίες
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες τέθηκαν σε θέση μάχης για τους αυστηρότερους στόχους εκπομπών ρύπων στην επόμενη δεκαετία, που αφορούν τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, περιλαμβανομένης της υποχρέωσής τους για μηδενικούς ρύπους από το 2035.

Ο κλάδος της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας έκανε λόγο για διακριτική μεταχείριση εις βάρος του, σημειώνοντας ότι υπάρχουν άλλοι κλάδοι που έχουν μεγαλύτερες εκπομπές ρύπων, ενώ κάλεσε την ισπανική κυβέρνηση να «σκεφθεί τη θέση της».

Η γερμανική ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών, VDA, δήλωσε ότι τα μέτρα είναι κατά της καινοτομίας, αλλά η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου στην Ευρώπη, η Volkswagen, που έχει επενδύσει 35 δισ. ευρώ στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, τα καλωσόρισε.

Επιδείνωση της ανταγωνιστικής θέσης βλέπουν οι αεροπορικές εταιρείες
Η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa ανέφερε ότι οι φιλόδοξοι στόχοι για την προστασία του κλίματος είναι «σωστοί και αναγκαίοι», αλλά σημείωσε ότι θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση έναντι των ανταγωνιστών της. Ειδικότερα, τόνισε ότι ο συνδυασμός της σταδιακής εξάλειψης των δωρεάν ρύπων, της δεσμευτικής ποσόστωσης για τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και του φόρου στην κηροζίνη θα επηρεάσουν αρνητικά τις αεροπορικές εταιρείες. Σύμφωνα με τη Lufthansa, θα πρέπει να προβλεφθεί ένας χρηματοδοτικός μηχανισμός που θα καλύπτει το κόστος των βιώσιμων καυσίμων, το οποίο είναι πολλαπλάσιο από αυτό της κηροζίνης. «Μόνο τότε (ο οδικός χάρτης) θα είναι ουδέτερος όσον αφορά στον ανταγωνισμό», πρόσθεσε.

Ο επικεφαλής της διεθνούς ένωσης αεροπορικών εταιρειών (ΙΑΤΑ), Γουίλι Γουόλς, ήταν πιο δηκτικός, κατηγορώντας τις Βρυξέλλες για έναν «δικό τους στόχο» σχετικά με τα σχέδια φορολόγησης των αεροπορικών καυσίμων που βασίζονται στα ορυκτά καύσιμα. Ο ευρωπαϊκός φορέας αεροπορίας, Α4Ε, ήταν στο ίδιο μήκος κύματος, δηλώνοντας ότι τα μέτρα θα κάνουν ακριβότερες τις πτήσεις για τους επιβάτες.

Αύξηση κόστους βλέπουν τσιμεντοβιομηχανίες και χαλυβουργίες
Κλάδοι που είναι δύσκολο να απαλλαγούν από τη χρήση ορυκτών καυσίμων – όπως η τσιμεντοβιομηχανία, η χαλυβουργία, η βιομηχανία λιπασμάτων και ο κλάδος αλουμινίου – αντέδρασαν επίσης στη σταδιακή κατάργηση των εκπομπών ρύπων το 2036.

Ο Cedric de Meeus, αντιπρόεδρος της μεγάλης τσιμεντοβιομηχανίας Holcim, υποστήριξε ότι η κατάργηση των δωρεάν ρύπων πρέπει να γίνει με προσοχή. «Κανείς δεν θέλει ένα οικονομικό σοκ που δεν θα άντεχε κανένας βιομηχανικός κλάδος», είπε.

Στην ίδια κατεύθυνση ήταν και η Ευρωπαϊκή Ενωση Χάλυβα, που ανέφερε ότι η κατάργηση αυτή θα αύξανε το κόστος για τη βιομηχανία και θα μείωνε τους διαθέσιμους χρηματοδοτικούς πόρους για επένδυση σε τεχνολογίες απομάκρυνσης από τον άνθρακα μεσοπρόθεσμα. Η χαλυβουργία Tata Steel συμφώνησε ότι το νέο πλαίσιο θα οδηγούσε στην αύξηση του λειτουργικού κόστους, προσθέτοντας ότι αναγνωρίζει παράλληλα «τα μέτρα για τη στήριξη της μετάβασης στην μετά άνθρακα εποχή».

Η θέση της ναυτιλίας
H ένταξη του ναυτιλιακού κλάδου στα σχέδια της ΕΕ προκάλεσε δυσφορία στον κλάδο, καθώς επεκτείνει το ETS σε όλα τα ταξίδια ενός της ΕΕ και κατά 50% στα ταξίδια προς ή από χώρες εκτός της ΕΕ.

Ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping) επέκρινε τις προτάσεις ως «καθαρή αρπαγή χρημάτων» για τη στήριξη της ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας από την πανδημία. Πιο ισορροπημένη ήταν η αντίδραση της μεγαλύτερης παγκόσμιας ναυτιλιακής εταιρείας μεταφοράς εμπορευμάτων, Maersk, με στέλεχός της να δηλώνει ότι είναι σωστή η ιδέα αναφορικά με το πλαίσιο των προτάσεων, αλλά ανησυχεί ότι μπορεί να προκαλέσουν αντιδράσεις από τις χώρες εκτός της ΕΕ.

Πηγή: imerisia.gr