EDITOR’S NOTE
Dimitris Zopounidis
Founder, Aviationlife.gr, Crete Aviation Observatory
Τα τελευταία δεδομένα από την OAG αποτυπώνουν με σαφήνεια τη δυναμική και τους συσχετισμούς δυνάμεων στον ευρωπαϊκό αεροπορικό κλάδο για τον Απρίλιο του 2025. Η κατάταξη των κορυφαίων αεροπορικών εταιρειών βάσει προσφερόμενης χωρητικότητας θέσεων (seat capacity) επιβεβαιώνει αφενός τη διαρκή υπεροχή των low-cost carriers (LCCs), αφετέρου φέρνει στο φως τις ανακατατάξεις και τις ανταγωνιστικές ισορροπίες μεταξύ παραδοσιακών και αναδυόμενων αερομεταφορέων.
Κυριαρχία Ryanair – Πάνω από το διπλάσιο της easyJet
Η Ryanair καταγράφει εντυπωσιακή πρωτιά με 19.168.794 διαθέσιμες θέσεις, σχεδόν διπλάσιες σε σχέση με τη δεύτερη easyJet (8.955.875 θέσεις). Η ιρλανδική εταιρεία συνεχίζει να αξιοποιεί την ευρεία της παρουσία σε δεκάδες αεροδρόμια ανά την Ευρώπη και την ευελιξία του μοντέλου χαμηλού κόστους, ενισχύοντας τη γεωγραφική κάλυψη και τη συχνότητα δρομολογίων της.
H ενίσχυση των Wizz Air και Pegasus
Εντυπωσιακή είναι και η παρουσία της Wizz Air στην τρίτη θέση με 5.638.502 θέσεις, εδραιώνοντας τη στρατηγική της σταθερής διείσδυσης σε δευτερεύοντα αεροδρόμια και δυναμικά αναπτυσσόμενες αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Αντίστοιχα, η Pegasus Airlines από την Τουρκία συνεχίζει την ανοδική της πορεία με 3.617.889 θέσεις, εστιάζοντας σε smart pricing, ψηφιοποίηση και αύξηση του στόλου της.
Οι παραδοσιακές δυνάμεις σταθερές αλλά πιεσμένες
Η Lufthansa με 5.562.501 θέσεις και η Turkish Airlines με 5.520.122 θέσεις βρίσκονται σε ανταγωνιστική ισορροπία, κρατώντας την παρουσία των legacy carriers ισχυρή. Ωστόσο, η διαφορά από τους LCCs είναι πλέον εμφανής, με σημαντική πίεση στα κόστη και την ευελιξία.
Η British Airways (3.922.052), η Air France (3.323.577) και η SAS (3.175.456) δείχνουν ανθεκτικότητα, αλλά η ποσοστιαία συμμετοχή τους στο συνολικό μερίδιο χωρητικότητας είναι περιορισμένη, κάτι που φανερώνει την ανάγκη στρατηγικού επαναπροσδιορισμού.
Vueling: Σταθερή παρουσία στον ευρωπαϊκό Νότο
Η Vueling (3.520.872 θέσεις), θυγατρική της IAG, διατηρεί σταθερή θέση στη μεσογειακή αγορά και ειδικά στην Ιβηρική χερσόνησο. Η στρατηγική της βασίζεται στη διατήρηση κόστους σε χαμηλά επίπεδα αλλά και στην αξιοποίηση του κόμβου της Βαρκελώνης.
Συμπεράσματα και προοπτικές
Η εικόνα του Απριλίου 2025 αποδεικνύει πως η ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία συνεχίζει να εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς. Η κυριαρχία των LCCs δεν είναι απλώς συγκυριακή αλλά αποτελεί διαρθρωτική πραγματικότητα. Παράλληλα, οι legacy carriers καλούνται να καινοτομήσουν, να εκσυγχρονίσουν τον στόλο τους και να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση κόστους-αξίας, εάν θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Το Crete Aviation Observatory παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, καθώς τα δεδομένα αυτά δεν επηρεάζουν μόνο τις τάσεις στην ηπειρωτική Ευρώπη, αλλά και τις τουριστικές ροές, τη διασύνδεση των περιφερειακών αερολιμένων, και την ευρύτερη στρατηγική προσέγγιση των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη.