Γράφει ο Δημήτρης Ζοπουνίδης, Αναλυτής Αεροπορικού Κλάδου, Ιδρυτής aviationlife.gr και Επικεφαλής Έρευνας Western Crete Aviation Observatory (WCAO)

Η αξιολόγηση είναι εμπειρική και προσωπική.

Η πτήση πραγματοποιήθηκε με το νέο Boeing 737 8 MAX της Turkish Airlines (ηλικία: 3 χρόνια) στις 26 Ιουλίου 2022. Η επίσημη ώρα αναχώρησης της πτήσης TK1850 ήταν 15:40 από το Αεροδρόμιο Αθηνών. Οι πτήσεις προς Τουρκία, αναχωρούν από την Εκτός Σένγκεν ζώνη. Όποτε και το ταξίδι μας ξεκινούσε από τον έλεγχο για την ζώνη εκείνη του αεροδρομίου.

Τα check-in counters της Turkish (στο εξής και TK), ανοίγουν 2 ώρες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης πτήσης της Turkish, όπως υπήρξε ενημέρωση από τα γραφεία της τουρκικής αεροπορικής εταιρείας στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Λόγω κατοχής Star Alliance Gold κάρτας, είχαμε δυνατότητα πρόσβασης στο ολοκαίνουργιο σαλόνι της Aegean (Aegean Star Alliance Gold Lounge).

Η επίσκεψη και αναμονή σε αυτό το νέο business lounge ήταν μία πολύ ευχάριστη εμπειρία, με εξαιρετική θέα στους διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης του Αερολιμένα και στις κινήσεις των αεροσκαφών, με μεγάλη ποικιλία σε τρόφιμα, σνακ, καλές επιλογές ζεστών πιάτων και φαγητού (την ημέρα εκείνη υπήρχε αρακάς, μοσχαράκι με μελιτζάνες και φέτα, γιαννιώτικη κοτόπιτα, ψητά λαχανικά, ζέστη σούπα, κλπ.) διευρυμένο αριθμό ποτών, αλκοολούχων και μη, αναψυκτικών, μεγάλη ποικιλία ελληνικών κρασιών καθώς και συνοδευτικών αυτών (σνακ, finger food) ενώ ο εκλεκτός καφές (espresso, cappuccino, freddo espresso, και πολλές ακόμη επιλογές) δεν έλειπε. Επιπλέον, περιλαμβάνονται αναπαυτικές καρέκλες που μπορείς να χαλαρώσεις απολαμβάνοντας τις κινήσεις και τις απογειώσεις των αεροσκαφών, ενώ υπάρχει και χώρος φύλαξης αποσκευών και δωμάτια συσκέψεων (meeting rooms).

Είναι το μεγαλύτερο στην Ελλάδα καθώς και το μεγαλύτερο της εταιρείας. Εξίσου καλό, έπειτα από αυτό, μπορεί να θεωρηθεί το επιχειρηματικό σαλόνι της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, που εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 και περιέχει εξαιρετική ποικιλία τροφίμων και ποτών καθώς μεγαλύτερο χώρο από το προηγούμενο στη Θεσσαλονίκη, με περισσότερες ανέσεις και λειτουργίες.

Η επιβίβαση για την πτήση έλαβε χώρα από την πύλη Α5 (γέφυρα επιβίβασης – αποβίβασης). Στην πύλη, έγινε εκτύπωση των καρτών επιβίβασης (boarding pass) από τους υπαλλήλους της επίγειας εξυπηρέτησης.

Πρώτα επιβιβάστηκαν οι οικογένειες με μικρά παιδιά και οι κάτοχοι χρυσής κάρτας Star Alliance, Turkish Airlines καθώς και οι επιβάτες που ταξίδευαν στην Business class. Στην επιβίβαση, από την πρώτη στιγμή και εικόνα, υπήρξε όμορφη και ευχάριστη εντύπωση για το αεροσκάφος καθώς ήταν σε καλή κατάσταση και καθαρό. Η επιχειρηματική θέση (business class) ήταν σε διθέσια διάταξη με δερμάτινα  αναπαυτικά καθίσματα, μαξιλαράκι, remote control καθώς και με προσαρμογή του καθίσματος ανάλογα με την επιθυμία του επιβάτη. Βεβαίως, υπήρχαν οθόνες in-flight entertainment.

Οι θέσεις μας ήταν η 10F (παράθυρο) και η 10E (διάδρομος), στην οικονομική θέση (economy class). Η θέση του παραθύρου, είχε θέα τον κινητήρα του αεροσκάφους, υπήρχε η επιλογή μέσω της εφαρμογής της Turkish, όπου περιγράφει επακριβώς τις θέσεις και το που βρίσκονται, μέσω του app ώστε να μπορεί να ο ταξιδιώτης – επιβάτης να επιλέξει την θέση που επιθυμεί. Αυτή είναι μία λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης εμπειρίας του επιβάτη. Βεβαίως, σε κάποιες κατηγορίες θέσεων και σε αναλόγως με τον ναύλο, υπάρχουν συγκεκριμένες χρεώσεις.

Όσον αφορά την καμπίνα του αεροσκάφους, του Boeing 737 MAX 8, από την πρώτη όψη, φαίνεται πιο ευρύχωρη σε σχέση με τον ανταγωνιστή A320neo. Ο χώρος αποθήκευσης των αποσκευών, πάνω από τα καθίσματα, ανοίγει με διαφορετικό τροπο σε σχέση με την οικογένεια Airbus A320 και A320neo. Επίσης, ο γενικός κλιματισμός δεν ήταν ιδιαίτερα αισθητός εντός του αεροσκάφους καθόλη τη διάρκεια της πτήσης, λειτουργούσε άριστα όμως, ο ατομικός κλιματισμός. 

Υπήρχαν οθόνες in-flight entertainment (στο εξής IFE) και στην οικονομική θέση, ενώ η εταιρεία διέθετε σε κάθε επιβάτη ατομικά ακουστικά για την προσωπική ακρόαση του. Το πρόγραμμα του IFE ήταν πολύ πλούσιο, με μεγάλη γκάμα ταινιών, προγραμμάτων τηλεόρασης, podcast, μουσικής, παιχνιδιών, ενημέρωση για τους προορισμούς της εταιρείας, ενότητα ενημέρωσης για την ίδια την εταιρεία (about us) καθώς και live παρακολούθηση πτήσης. Αυτή η τελευταία δυνατότητα είναι πολύ βοηθητική για τον επιβάτη, καθώς μπορεί να δει την τοπική ώρα προορισμού του, το αεροσκάφος από πολλές και διάφορες οπτικές καθώς και την ταχύτητα του, όπως και άλλες χρήσιμες πληροφορίες. Βεβαίως αυτή η κρίση, είναι εμπειρική και προσωπική και συνολικά, το σύστημα ψυχαγωγίας κατά την πτήση ήταν συνολικά εξαιρετικό. Το σύστημα ψυχαγωγίας αυτό, προσδίδει ικανοποίηση στον ταξιδιώτη και του δίνει τη δυνατότητα να περάσει ευχάριστα την ώρα του. Η Turkish Airlines, προσφέρει in-flight entertainment και στις πτήσεις εσωτερικού.

Η πτήση καθυστέρησε και απογειώθηκε στις 16:22 αντί για 15:40.

Όσον αφορά την προσφορά ζεστού γεύματος, σε αυτή τη διεθνή πτήση προσφέρθηκε ένα αρκετά ικανοποιητικό μενού. Περιείχε σαλάτα του Καίσαρα, ένα σάντουιτς με βασικά συστατικά το κοτόπουλο, το τυρί καθώς και το μαρούλι, ένα κομμάτι κέικ σοκολάτας, καθώς και ένα μπουκαλάκι (όχι το κλασικό που υπάρχει στην Ελλάδα, θα δείτε στην φωτογραφία που συνοδεύει την αξιολόγηση παρακάτω). Βεβαίως, υπήρχαν και τα ανάλογα που συνοδεύουν ένα γεύμα, όπως κάποιο αναψυκτικό, καφές και τσάι.

Η άφιξη στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης έγινε στην ώρα της, παρά την αρχική καθυστέρηση. Το αεροσκάφος αφίχθη στις 17:21 (επίσημη ώρα άφιξης 17:15).

Το πλήρωμα ήταν πολύ ευγενικό και εξυπηρετικό, το φαγητό καλής ποιότητας, η παραμονή στη καμπίνα καθόλη τη διάρκεια της πτήσης με τη συνοδεία της οθόνης ψυχαγωγίας συνέθετε έναν πολύ ωραίο συνδυασμό για τον επιβάτη. Ίσως αυτό με τον γενικό κλιματισμό στην καμπίνα του αεροσκάφους να χρήζει προσοχής γιατί είμαστε στους καλοκαιρινούς μήνες πάραυτα δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα, αντιθέτως. Η συνολική εμπειρία με την Turkish Airlines για πρώτη φορά, κρίνεται πολύ όμορφη.

Θα ακολουθήσει αξιολόγηση της πτήσης Κωνσταντινούπολη – Άγκυρα με την Turkish Airlines σε επόμενο άρθρο.

Παρακαρω φωτογραφικό αφιέρωμα του ταξιδιού.

© All Photos by Dimitris Zopounidis, use by permission