Οι κρατικές αεροπορικές εταιρείες “Big Three” της Κίνας δεσμεύτηκαν την Παρασκευή να αγοράσουν συνολικά σχεδόν 300 αεροσκάφη Airbus, τη μεγαλύτερη παραγγελία από κινεζικούς αερομεταφορείς από την έναρξη της πανδημίας COVID-19, παραγγελία ορόσημο για την Ευρώπη. «Παγωμένη η αντίδραση της Boeing.

Σε ανακοινώσεις που προχώρησαν, η Air China και η China Southern Airlines δήλωσαν ότι θα αγοράσουν η καθεμία 96 ολοκαίνουργια αεροσκάφη της οικογένειας A320 αξίας 12,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε τιμές καταλόγου. Η China Eastern Airlines ανακοίνωσε ότι θα αγοράσει 100 αεροπλάνα του ίδιου τύπου, αξίας 12,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι αεροπορικές εταιρείες λαμβάνουν συνήθως σημαντικές εκπτώσεις στις τιμές καταλόγου και η China Eastern δήλωσε ότι αυτές ήταν μεγαλύτερες από το συνηθισμένο.

Η τεράστια αγορά της Κίνας αντιπροσωπεύει το 25% των παραδόσεων Airbus και Boeing σε ένα κανονικό έτος. Ωστόσο, η Κίνα έχει σε μεγάλο βαθμό απομακρυνθεί από την παγκόσμια αγορά τζετ καθώς αντιμετώπισε τον αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19 και τις παρατεταμένες εμπορικές εντάσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Πηγές του κλάδου δήλωσαν ότι το Πεκίνο εξισορροπεί σε γενικές γραμμές τις αγορές τζετ μεταξύ Ευρώπης και Ηνωμένων Πολιτειών με την πάροδο του χρόνου, με τέτοιες μεγάλες συμφωνίες να κλείνονται σε κρατικό επίπεδο. Ωστόσο, η συμφωνία της Παρασκευής σηματοδότησε ένα ορατό βήμα προς τον ευρωπαϊκό κατασκευαστή και προμηθευτή, Airbus, του Πεκίνου.

Η Boeing αντέδρασε έντονα στην ανακοίνωση, αποδίδοντας ασυνήθιστα τον «εποικοδομητικό διάλογο» μεταξύ των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και του Πεκίνου για την υπερπαραγγελία και προέτρεψε τις κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Κίνας να συμμετάσχουν σε παραγωγικές συζητήσεις. «Ως κορυφαίος εξαγωγέας των ΗΠΑ με 50ετή σχέση με την αεροπορική βιομηχανία της Κίνας, είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι οι γεωπολιτικές διαφορές εξακολουθούν να περιορίζουν τις εξαγωγές αεροσκαφών των ΗΠΑ», ανέφερε η Boeing σε δήλωση που εστάλη μέσω email.

«Οι πωλήσεις αεροσκαφών Boeing στην Κίνα υποστηρίζουν ιστορικά δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ και ελπίζουμε ότι οι παραγγελίες και οι παραδόσεις θα ξαναρχίσουν αμέσως».

Η κατάσταση με την Boeing


Το 737 MAX της Boeing δεν έχει ακόμη ξεκινήσει τις εμπορικές πτήσεις στην Κίνα, παρόλο που η χώρα προσχώρησε σε ρυθμίσεις, στα τέλη του περασμένου έτους για την άρση της απαγόρευσης πτήσεων του συγκεκριμένου αεροσκάφους, που επιβλήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης ασφάλειας των 737 MAX το 2019.

Μέχρι στιγμής για το 2022, η Boeing έχει παραδώσει μόνο ένα εμπορικό τζετ στην Κίνα έναντι 47 για την Airbus. Έχει περίπου 150 αεροπλάνα που περιμένουν να παραδοθούν στην Κίνα, σύμφωνα με εκτιμήσεις.

Η Airbus χαρακτήρισε τη νίκη ως καθαρά εμπορική νίκη, λέγοντας ότι επέδειξε «ισχυρή εμπιστοσύνη στην Airbus». Σε ανακοίνωσή της, ανέφερε ότι η συμφωνία ακολούθησε «μακρές και εκτεταμένες συζητήσεις», αλλά δεν ανέφερε καμία διπλωματική υποστήριξη.

Η συμφωνία υπόκειται σε εγκρίσεις της κινεζικής κυβέρνησης.

Οι μετοχές της Airbus αυξήθηκαν περισσότερο από 3%. Η Boeing σημείωσε άνοδο περίπου 1,3% μετά την ολίσθηση στις συναλλαγές πριν από την αγορά.

Η αεροπορική βιομηχανία της Κίνας, η οποία δέχτηκε σοβαρό πλήγμα μετά το κλείδωμα της Σαγκάης από τις αρχές Απριλίου, ανακάμπτει σταθερά τις τελευταίες εβδομάδες.

Η China Eastern είπε ότι τα νέα αεροσκάφη στενής ατράκτου θα αναπτυχθούν κυρίως σε εσωτερικά δρομολόγια και σε πτήσεις προς γειτονικές χώρες.

Οι παραδόσεις θα πραγματοποιηθούν από το 2023 έως το 2027, με το μεγαλύτερο μέρος να αναμένεται από το 2024. Η Air China δήλωσε ότι η αγορά της θα αντιπροσωπεύει αύξηση 10,4%, ενώ η China Southern αναμένει αύξηση 13%.

Aviationlife.gr με πληροφορίες από Reuters