Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της IATA (21 Μαρτίου 2025), η διαπεριφερειακή επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 45% την τελευταία δεκαετία, αντιστοιχώντας στο 16,5% του συνολικού αεροπορικού όγκου για το 2024.

Η ανάπτυξη αυτή συνδέεται τόσο με την αύξηση της διαθέσιμης χωρητικότητας (θέσεις) όσο και με τη δημιουργία νέων διαδρομών (unique routes).

Κύρια ευρήματα της μελέτης:

  • +44% χωρητικότητα και +30% νέες διαδρομές σε διαπεριφερειακές συνδέσεις (2014-2024).
  • Οι πιο πολυσύχναστες αγορές:
    • Ευρώπη–Βόρεια Αμερική
    • Λατινική Αμερική–Βόρεια Αμερική
    • Ασία–Μέση Ανατολή
    • Ευρώπη–Μέση Ανατολή

Ηγετικός ρόλος της Μέσης Ανατολής

Η Μέση Ανατολή έχει εξελιχθεί σε σημαντικό κόμβο μετεπιβίβασης για την κίνηση Ευρώπης–Ασίας:

  • +58% αύξηση χωρητικότητας και +35% αύξηση διαδρομών
  • Οι αυξήσεις αυτές ξεπερνούν σημαντικά τη ζήτηση σε άμεσες συνδέσεις, γεγονός που αντικατοπτρίζει τόσο τις στρατηγικές επιλογές των εταιρειών όσο και τη γεωπολιτική επίδραση του πολέμου Ρωσίας–Ουκρανίας

Η αγορά Ασίας–Βόρειας Αμερικής: Στροφή προς νέους παίκτες

  • Παρότι οι διαδρομές αυξήθηκαν, η χωρητικότητα μειώθηκε, κυρίως λόγω της πτώσης άνω του 60% στις θέσεις μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ.
  • Νέες δυνάμεις στην περιοχή: Νότια Κορέα, Ταϊβάν και Ινδία, με +60% αύξηση άμεσων δρομολογίων προς Β. Αμερική.

Αφρική–Βόρεια Αμερική: Ηγέτης σε σχετική ανάπτυξη

Η διασύνδεση Αφρικής–Βόρειας Αμερικής παρουσιάζει τις μεγαλύτερες σχετικές αυξήσεις (άνω του 80% σε χωρητικότητα και routes), παρά την περιορισμένη αφετηρία, χάρη στην αυξημένη τουριστική ζήτηση.

Το μέλλον της διαπεριφερειακής σύνδεσης

Η IATA προβλέπει ότι:

  • Αεροσκάφη νέας γενιάς με μεγαλύτερη εμβέλεια (π.χ. narrowbodies σε “thin” routes) θα αναδιαμορφώσουν τη στρατηγική χωρητικότητας.
  • Οι περιορισμοί στα μεγάλα αεροδρόμια θα ωθήσουν τις εταιρείες να επαναξιολογήσουν την κατανομή των δρομολογίων.