Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), σε συνεργασία με το Aviation Sustainability Forum (ASF), δημοσίευσε πρόσφατα ανάλυση που εξετάζει την πρόοδο των αεροπορικών εταιρειών στη διαχείριση αποβλήτων καμπίνας και την πορεία προς μια κυκλική οικονομία.

Η μελέτη, που βασίζεται σε ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν σε 25 εισερχόμενες πτήσεις προς το αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης από το Νοέμβριο του 2023 έως τον Μάρτιο του 2024, προσφέρει πολύτιμα δεδομένα για τον αντίκτυπο των αεροπορικών ταξιδιών στο περιβάλλον.

Κύρια Ευρήματα της Μελέτης

  • Μέσο Απόβλητο Καμπίνας:
    • 237,3 κιλά αποβλήτων ανά πτήση.
    • 0,94 κιλά ανά επιβάτη.
  • Μακρινές Πτήσεις (Long-haul):
    • 301,1 κιλά αποβλήτων ανά πτήση.
    • 1,22 κιλά ανά επιβάτη.
    • Παρατηρείται 15% μείωση σε σύγκριση με παρόμοια έρευνα του 2014 στο Λονδίνο Χίθροου, όπου ο μέσος όρος ήταν 354,7 κιλά ανά πτήση και 1,43 κιλά ανά επιβάτη.
  • Σύγκριση ανάλογα με τη διάρκεια της πτήσης:
    • Οι μακρινές πτήσεις παράγουν περίπου διπλάσια απόβλητα ανά επιβάτη σε σύγκριση με τις σύντομες πτήσεις και 33% περισσότερα από τις μεσαίες αποστάσεις.

Προκλήσεις και Ευκαιρίες

Η διαχείριση αποβλήτων αποτελεί σημαντική πρόκληση για τη βιομηχανία, ιδιαίτερα με την αύξηση των επιβατών σε παγκόσμιο επίπεδο. Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια είναι η έλλειψη αξιόπιστων δεδομένων για τη φύση και το κόστος των αποβλήτων, γεγονός που δυσχεραίνει τη στοχευμένη λήψη μέτρων.

Ωστόσο, η μείωση που καταγράφηκε τα τελευταία χρόνια αποδεικνύει ότι οι στρατηγικές επαναχρησιμοποίησης, ανακύκλωσης και ανάκτησης υλικών μπορούν να αποδώσουν σημαντικά αποτελέσματα. Επιπλέον, η ανάγκη για ενιαία μεθοδολογία ανάλυσης αποβλήτων καθίσταται επιτακτική, ώστε οι αεροπορικές εταιρείες να μπορούν να παρακολουθούν και να συγκρίνουν δεδομένα αποτελεσματικά.

Ο Δρόμος προς την Κυκλική Οικονομία

Η επίτευξη μιας κυκλικής οικονομίας στον τομέα των αποβλήτων καμπίνας απαιτεί:

  • Ομοιόμορφη καταγραφή δεδομένων για όλα τα είδη πτήσεων.
  • Εφαρμογή πολιτικών μηδενικών αποβλήτων προς χώρους υγειονομικής ταφής (zero-waste to landfill).
  • Συμμετοχή ρυθμιστικών αρχών που θα διευκολύνουν τη μετάβαση μέσω κινήτρων και υποστηρικτικών πλαισίων.
  • Εκπαίδευση πληρωμάτων και βελτίωση των διαδικασιών διαχείρισης αποβλήτων εν πτήσει.

Συμπεράσματα

Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν πως η αεροπορική βιομηχανία κάνει ουσιαστικά βήματα προς τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, ωστόσο υπάρχει ακόμα δρόμος να διανυθεί. Η μετάβαση σε ένα κυκλικό μοντέλο διαχείρισης αποβλήτων είναι κρίσιμη για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων βιωσιμότητας, συμπεριλαμβανομένων των μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2050.

Η συνεργασία μεταξύ αεροπορικών εταιρειών, αεροδρομίων, επιβατών και ρυθμιστικών φορέων θα είναι καθοριστική για την επίτευξη ενός πιο βιώσιμου μέλλοντος στις αερομεταφορές.